ITM10909 Fortellerteknikk for digitale medier (Vår 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Joakim Karlsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk eme i bachelorstudiet i digital medieproduksjon.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Innhold
Emnet skal gi:
- Kunnskap om grunnleggende fortellerteori og dramaturgi.
- Kunnskap om og praktisk erfaring med fortelling og design av dataspill.
- Kunnskap om og praktisk erfaring med adapsjon av ulike medieuttrykk til dataspill.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, praktiske oppgaver og organisert veiledning.
Eksamen
Mappevurdering som består av et utarbeidet spillkonsept. Konseptet skal innholde en grundig beskrivelse av spillet og skisser i minst tre formater, f.eks film, animasjon, lyd og tekst som er vanlige elementer i de fleste spill. I tillegg skal studentene realisere en spillbar sekvens av spillet, enten 'live' eller elektronisk.
Studentene arbeider i grupper på maksimum 4 personer.
Parallelt med dette fører studentene en logg der de reflekterer rundt arbeidet med konseptet og det faglige innholdet i emnet. Denne legges ved mappen.
Sluttvurderingen gjøres ved en muntlig eksaminasjon/gjennomgang av mappen. Sensor og faglærer har tilgang på mappen tidsnok til å forberede seg til dette. Karakterene settes endelig av sensor og faglærer etter alle eksaminasjonene.
Det gis individuelle karakterer etter karakterskala A - F.
Litteratur
Dille, F., 2006. The Ultimate Guide to Video Game Writing and Design, Los Angeles: Lone Eagle.
Sheldon, L., 2004. Character development and storytelling for games, Boston: Thomson Course Technology PTR.
I tillegg vil en liste med anbefalte artikler, filmer og spill gjøres tilgjengelig på kursets hjemmeside.