ITM10909 Fortellerteknikk for digitale medier (Vår 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Joakim Karlsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk eme i bachelorstudiet i digital medieproduksjon.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Innhold

Emnet skal gi:

-    Kunnskap om grunnleggende fortellerteori og dramaturgi.
-    Kunnskap om og praktisk erfaring med fortelling og design av dataspill.
-    Kunnskap om og praktisk erfaring med adapsjon av ulike medieuttrykk til dataspill.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, praktiske oppgaver og organisert veiledning.

Eksamen

Mappevurdering som består av et utarbeidet spillkonsept. Konseptet skal innholde en grundig beskrivelse av spillet og skisser i minst tre formater, f.eks film, animasjon, lyd og tekst som er vanlige elementer i de fleste spill. I tillegg skal studentene realisere en spillbar sekvens av spillet, enten 'live' eller elektronisk.  

Studentene arbeider i grupper på maksimum 4 personer.

Parallelt med dette fører studentene en logg der de reflekterer rundt arbeidet med konseptet og det faglige innholdet i emnet. Denne legges ved mappen.

Sluttvurderingen gjøres ved en muntlig eksaminasjon/gjennomgang av mappen. Sensor og faglærer har tilgang på mappen tidsnok til å forberede seg til dette. Karakterene settes endelig av sensor og faglærer etter alle eksaminasjonene.
Det gis individuelle karakterer etter karakterskala A - F.

Litteratur

Dille, F., 2006. The Ultimate Guide to Video Game Writing and Design, Los Angeles: Lone Eagle.

Sheldon, L., 2004. Character development and storytelling for games, Boston: Thomson Course Technology PTR.

I tillegg vil en liste med anbefalte artikler, filmer og spill gjøres tilgjengelig på kursets hjemmeside.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:44:21