ITM30507 3D-modellering og animasjon (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Christian Fredrik Heide
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i digital medieproduksjon.

Undervisningssemester

5. semester (høst).

4 timer + øvinger pr. uke.

Innhold

  • Teoretisk oversikt.
  • Produksjonsprosessen.
  • Kreativ tilnærming til 3D.
  • Kort oversikt over 3D-animasjonsindustrien - fra CAD til spill.
  • Modelleringsprimitiver, polygoner, NURBS-flater.
  • Flater: farging, teksturer, glatting, kart og effekter av overflatematerialer.
  • Lyssetting og skyggeeffekter, virtuelt kamera og komposisjon.
  • Introduksjon til animasjon, nøkkelrammer (keyframes) og animasjonsstier (animation paths).
  • Rendering og output som stillbilder og video.
  • Innvirkning på samfunnet, bl.a. spill og virtual reality.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, øvinger og selvstudium.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatoriske oppgaver hver uke. Alle må være godkjente.
  • Obligatorisk deltakelse på to seminarer.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

Eksamen

Innlevering av en individuell 3D-modellerings- og animasjonsproduksjon etter nærmere spesifikasjoner. En andel av studentene kan også bli valgt ut til muntlig eksamen som da vil kunne påvirke sluttkarakteren.
Det benyttes karakterskala A -  F.

Ved ny og utsatt eksamen avtales leveransene med emneansvarlig.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:
-    Midtsemesterevaluering (frivillig)
-    Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur


- Kerlow, Isaac Victor (2003). The art of 3-D computer animation and effects. 4. utgave. Hoboken, NJ: John Wiley.
- Derakhshani, Darius (2010. Introducing Maya 2011. John Wiley & Sons. ISBN 978-0-470-50216-7
Referanselitteratur:
- Lanier, Lee (2008). Advanced Maya Texturing and Lighting. 2. Wiley.
- Maestri, George, Larkins, Mick (2006). Maya 8 At A Glance. 2. Indianapolis, Ind.: Wiley Pub.
- The art of Maya : an introduction to 3D computer graphics. (2007). 4. ed.. San Rafael, Calif.: Autodesk. N(ny utgåva)
- Flaxman, Tereza (2008). Maya 2008 character modeling and animation : principles and practices. Boston, Mass.: Thomson Course Technology.
- Osipa, Jason (2007). Stop staring! : facial modeling and animation done right. 2. uppl.. Hoboken, N.J.: Wiley.
- Williams, Richard (2001). The animator´s surival kit. London: Faber.

I tillegg:
Kompendiummateriale, samt artikler.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:25