ITM30507 3D-modellering og animasjon (Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Christian Fredrik Heide
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i digital medieproduksjon.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
4 timer + øvinger pr. uke.
Innhold
- Teoretisk oversikt.
- Produksjonsprosessen.
- Kreativ tilnærming til 3D.
- Kort oversikt over 3D-animasjonsindustrien - fra CAD til spill.
- Modelleringsprimitiver, polygoner, NURBS-flater.
- Flater: farging, teksturer, glatting, kart og effekter av overflatematerialer.
- Lyssetting og skyggeeffekter, virtuelt kamera og komposisjon.
- Introduksjon til animasjon, nøkkelrammer (keyframes) og animasjonsstier (animation paths).
- Rendering og output som stillbilder og video.
- Innvirkning på samfunnet, bl.a. spill og virtual reality.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, øvinger og selvstudium.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatoriske oppgaver hver uke. Alle må være godkjente.
- Obligatorisk deltakelse på to seminarer.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.
Eksamen
Innlevering av en individuell 3D-modellerings- og animasjonsproduksjon etter nærmere spesifikasjoner. En andel av studentene kan også bli valgt ut til muntlig eksamen som da vil kunne påvirke sluttkarakteren.
Det benyttes karakterskala A - F.
Ved ny og utsatt eksamen avtales leveransene med emneansvarlig.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (frivillig)
- Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
- Kerlow, Isaac Victor (2003). The art of 3-D computer animation and effects. 4. utgave. Hoboken, NJ: John Wiley.
- Derakhshani, Darius (2010. Introducing Maya 2011. John Wiley & Sons. ISBN 978-0-470-50216-7
Referanselitteratur:
- Lanier, Lee (2008). Advanced Maya Texturing and Lighting. 2. Wiley.
- Maestri, George, Larkins, Mick (2006). Maya 8 At A Glance. 2. Indianapolis, Ind.: Wiley Pub.
- The art of Maya : an introduction to 3D computer graphics. (2007). 4. ed.. San Rafael, Calif.: Autodesk. N(ny utgåva)
- Flaxman, Tereza (2008). Maya 2008 character modeling and animation : principles and practices. Boston, Mass.: Thomson Course Technology.
- Osipa, Jason (2007). Stop staring! : facial modeling and animation done right. 2. uppl.. Hoboken, N.J.: Wiley.
- Williams, Richard (2001). The animator´s surival kit. London: Faber.
I tillegg:
Kompendiummateriale, samt artikler.