ITM20707 Grafisk formgivning (Høst 2010)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Arild Eugen Johansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i digital medieproduksjon.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
3-4 timer forelesning pr uke.
Innhold
Emnet er delt inn i fire deler.
Del 1 gir en introduksjon til estetikk, stillære, tradisjoner og generell design.
Ferdige trykksaker vil bli gjennomgått for å finne gode og dårlige løsninger basert på prinsipper i første del.
Del 2 tar for seg typografi, skrift, symboler, visuell kommunikasjon, bildeformidling, visuell framstilling av mengder, diagrammer. Prinsipper for tegning av skrift og symboler vil bli gjennomgått i del 2.
Del 3 tar for seg produksjon av trykksaker, layout, bruk av grafiske dataprogrammer.
Gamle og nye reproduksjonsteknikker vil bli gjennomgått i del 3.
Del 4 tar for seg gjennomføringen av et grafisk prosjekt både i trykt form og på skjerm.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, prosjektarbeid, oppgaver med veiledning.
Eksamen
Mappevurdering.
Mappen består av følgende:
1. Et åtte siders tidsskrift for en litt spesiell organisasjon (teller 60 %)
2. Et medlemskort for organisasjonen (teller 10 %)
3. En t-skjorte for organisasjonen (teller 10 %)
4. En plakat for et arrangement for organisasjonen (teller 10 %)
5. Seks ukesoppgaver (teller 10 %)
Det gis en samlet karakter for emnet. Karakterskala: A - F.
Evaluering av emnet
Dette emnet evalueres på følgende måte:
- Midtsemesterevaluering (frivillig)
- Sluttevaluering (obligatorisk)
Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.
Litteratur
- Christian Leborg: "Visual Grammar". ISBN 1568985819.
- Ellen Lupton: "Thinking with Type". ISBN 1568984480.