ITM20309 Medier, kultur og samfunn (Høst 2010)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Joakim Karlsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i digital medieproduksjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Innhold

  • Medienes tekster

  • Medienes publikum

  • Medier, demokrati og offentlighet

  • Makten bak, rundt, i og fra mediene

  • Sosiale mediers betydning


Undervisnings- og læringsformer

Seminar, forelesninger, selvstudium og obligatoriske oppgaver.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal levere inn en skriftlig oppgave for hvert av hovedtemaene i emnet (max 2000 ord). Dette inngår i en mappe som godkjennes før eksamen. Studentene får mappen utlevert som hjelpemiddel til avsluttende skriftlig eksamen.

Det blir gitt en ny innleveringsfrist dersom en ikke får godkjent oppgavene ved første innlevering. Det blir bare gitt kommentarer på første innlevering. Studentene er selv ansvarlig for at innleveringen skjer på rett måte og til rett tid.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell 6-timers skriftlig eksamen. Det blir gitt bokstavkarakter etter skala A - F.
Tillatt hjelpemiddel: egenprodusert mappe.

Evaluering av emnet

Dette emnet evalueres på følgende måte:
-    Midtsemesterevaluering (frivillig)
-    Sluttevaluering (obligatorisk)

Den emneansvarlige lager en emnerapport på bakgrunn av studentenes tilbakemeldinger og sine egne erfaringer med emnet. Emnerapporten behandles av studiekvalitetsutvalget ved avdeling for informasjonsteknologi.

Litteratur

Litteraturlista sist oppdatert 17.06.2010.

Bastiansen, H.G & Dahl, H.F., 2008. Norsk mediehistorie, Oslo: Universitetsforlaget

Gripsrud, Jostein (2007). Mediekultur, mediesamfunn. Oslo: Universitetsforlaget.

Liestøl, Gunnar og Terje Rasmussen (2007). Digitale medier: En innføring. Oslo: Universitetsforlaget.

Mathiesen, Thomas (2006). Makt og medier: En innføring i mediesosiologi. Oslo: Pax forlag.

Pettersen, Roar (2008). Oppgaveskrivingens ABC: Veileder og førstehjelp til høgskolestudenter. Oslo: Universitetsforlaget.

Shirky, Clay (2008). Here comes everybody: How change happens when people come together. London: Penguin Books.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:24