ITM20707 Grafisk formgivning (Vår 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Arild Eugen Johansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk og inngår i bachelor i digital medieproduksjon.Undervisningssemester
4. semester (vår).
3-4 timer forelesning pr uke.
Innhold
Emnet er delt inn i fire deler.
Del 1 gir en introduksjon til estetikk, stillære, tradisjoner og generell design.
Ferdige trykksaker vil bli gjennomgått for å finne gode og dårlige løsninger basert på prinsipper i første del.
Del 2 tar for seg typografi, skrift, symboler, visuell kommunikasjon, bildeformidling, visuell framstilling av mengder, diagrammer. Prinsipper for tegning av skrift og symboler vil bli gjennomgått i del 2.
Del 3 tar for seg produksjon av trykksaker, layout, bruk av grafiske dataprogrammer.
Gamle og nye reproduksjonsteknikker vil bli gjennomgått i del 3.
Del 4 tar for seg gjennomføringen av et grafisk prosjekt både i trykt form og på skjerm.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, prosjektarbeid, oppgaver med veiledning.
Eksamen
Mappevurdering.
Mappen består av følgende:
1. Et åtte siders tidsskrift for en organisasjon
2. Et medlemskort for organisasjonen
3. En t-skjorte
4. En plakat for et arrangement
Det gis en samlet karakter for emnet. Karakterskala: A - F.
Litteratur
- Christian Leborg: "Visual Grammar". ISBN 1568985819.
- Ellen Lupton: "Thinking with Type". ISBN 1568984480.