ITM20707 Grafisk formgivning (Vår 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Arild Eugen Johansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i bachelor i digital medieproduksjon.

Undervisningssemester

4. semester (vår).

3-4 timer forelesning pr uke.

Innhold

Emnet er delt inn i fire deler.

Del 1 gir en introduksjon til estetikk, stillære, tradisjoner og generell design.
Ferdige trykksaker vil bli gjennomgått for å finne gode og dårlige løsninger basert på prinsipper i første del.

Del 2 tar for seg typografi, skrift, symboler, visuell kommunikasjon, bildeformidling, visuell framstilling av mengder, diagrammer. Prinsipper for tegning av skrift og symboler vil bli gjennomgått i del 2.

Del 3 tar for seg produksjon av trykksaker, layout, bruk av grafiske dataprogrammer.
Gamle og nye reproduksjonsteknikker vil bli gjennomgått i del 3.

Del 4 tar for seg gjennomføringen av et grafisk prosjekt både i trykt form og på skjerm. 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, prosjektarbeid, oppgaver med veiledning.

 

Eksamen

Mappevurdering.
Mappen består av følgende:
1. Et åtte siders tidsskrift for en organisasjon
2. Et medlemskort for organisasjonen
3. En t-skjorte
4. En plakat for et arrangement

Det gis en samlet karakter for emnet. Karakterskala: A - F.

Litteratur

- Christian Leborg: "Visual Grammar". ISBN 1568985819.

- Ellen Lupton: "Thinking with Type". ISBN 1568984480.  

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:19