ITM20309 Medier, kultur og samfunn (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Joakim Karlsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i digital medieproduksjon.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Innhold

Emnet tilbyr en gjennomgang av de viktigste teoriene om forholdet mellom media og samfunnet. Teoriene handler både om om hvordan mediene virker inn på den enkeltes liv og hvordan kommunikasjonsteknologier fungerer i forhold til den overgripende samfunns- og kulturutviklingen.

Undervisnings- og læringsformer

Seminar, forelesninger, selvstudium og obligatoriske oppgaver.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene skal levere inn en skriftlig oppgave for hvert av hovedtemaene i emnet. Dette inngår i en mappe som godkjennes før eksamen. For å få godkjent må studentene bearbeide temaene med egne ord, altså at tekstene ikke er ren avskrift og plagiat. Studentene kan ha med seg denne mappen til avsluttende skriftlig eksamen.

Det blir gitt en ny innleveringsfrist dersom en ikke får godkjent oppgavene ved første innlevering. Det blir bare gitt kommentarer på første innlevering. Studentene er selv ansvarlig for at innleveringen skjer på rett måte og til rett tid.

Eksamen

Endelig vurdering i emnet skjer på grunnlag av en individuell 6-timers skriftlig eksamen. Det blir gitt bokstavkarakter etter skala A - F.
Tillatt hjelpemiddel: egenprodusert mappe.

Litteratur

Gripsrud, J., 2007. Mediekultur, mediesamfunn, Oslo: Universitetsforlaget.

Liestøl, G. & Rasmussen, T., 2007. Digitale medier: en innføring, Oslo: Universitetsforlaget.

Mathiesen, Thomas 2006: Makt og medier. Pax forlag.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:15