ITM20309 Medier, kultur og samfunn (Høst 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Joakim Karlsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk og inngår i bachelorstudiet i digital medieproduksjon.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Innhold
Emnet tilbyr en gjennomgang av de viktigste teoriene om forholdet mellom media og samfunnet. Teoriene handler både om om hvordan mediene virker inn på den enkeltes liv og hvordan kommunikasjonsteknologier fungerer i forhold til den overgripende samfunns- og kulturutviklingen.
Undervisnings- og læringsformer
Seminar, forelesninger, selvstudium og obligatoriske oppgaver.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Studentene skal levere inn en skriftlig oppgave for hvert av hovedtemaene i emnet. Dette inngår i en mappe som godkjennes før eksamen. For å få godkjent må studentene bearbeide temaene med egne ord, altså at tekstene ikke er ren avskrift og plagiat. Studentene kan ha med seg denne mappen til avsluttende skriftlig eksamen.
Det blir gitt en ny innleveringsfrist dersom en ikke får godkjent oppgavene ved første innlevering. Det blir bare gitt kommentarer på første innlevering. Studentene er selv ansvarlig for at innleveringen skjer på rett måte og til rett tid.
Eksamen
Endelig vurdering i emnet skjer på grunnlag av en individuell 6-timers skriftlig eksamen. Det blir gitt bokstavkarakter etter skala A - F.
Tillatt hjelpemiddel: egenprodusert mappe.
Litteratur
Gripsrud, J., 2007. Mediekultur, mediesamfunn, Oslo: Universitetsforlaget.
Liestøl, G. & Rasmussen, T., 2007. Digitale medier: en innføring, Oslo: Universitetsforlaget.
Mathiesen, Thomas 2006: Makt og medier. Pax forlag.