ITI43309 Grafisk databehandling (Høst 2009)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Studiested:
HiØ, Remmen, Halden ogInstitutt for energiteknikk, Os alle, Halden
Emneansvarlig:
Børre Stenseth
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne for masterstudiet i informatikk, studieretning anvendt informatikk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Innhold

Første del av emnet vil være en gjennomgang av grunnleggende prinsipper for grafisk databehandling, samt etablering programmeringsplattformer for
utvikling. OpenGL vil bli brukt som grafisk bibliotek og Java som programmeringsspråk. Denne delen vil foregå på Remmen i regi av høgskolen.

Annen del av emnet vil fokusere på bygging og bruk av ikke-trivielle scener. Java3D med tilleggsbiblioteker for ulike typer inputkontrollere vil være verktøy. Institutt for Energiteknikk vil stå for gjennomføring av denne delen, og undervisningen vil trolig foregå i IFEs lokaler i Os alle, Halden.

Det skal utvikles et prosjekt for hver av de to delene.

Undervisnings- og læringsformer

Prosjektarbeid, forelesninger og laboratorieveiledning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Gjennomføring av to prosjekter i løpet av emnet.
Presentasjon av prosjektet på web og muntlig i plenum, etter nærmere spesifisering.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell rapport og resultat fra prosjekter
Vurderingen gjøres på bakgrunn av rapport og resultat fra de to prosjektetene som studenten utarbeider i løpet av emnet. Studenten kan bli valgt ut til
muntlig eksamen. Resultatet av en muntlig eksamen vil kunne innvirke på den endelige karakteren.

Det benyttes karakterskala A - F.

Ved ny og utsatt eksamen må studenten få godkjent arbeidskrav på nytt, dvs gjennomføre og presentere et nytt eller bearbeidet prosjekt.
Vurderingsordning blir den samme som ordinær eksamen.

Litteratur

Anbefalt litteratur:

- Shreinser, Dav, Woo, Mason, Neider, Jackie & Davis, Tom: "OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning Opengl". Addison-Wesley. ISBN: 0321481003
eller
- Angel, Edward: "Interactive Computer Graphics: A Top-Down Approach Using OpenGL", 5. ed. Addison-Wesley. ISBN: 0321535863
eller, dersom du ønsker en bok som også dekker OpenGL Shading Language
- Wright, Richard S, Lipchak, Benjamin & Haemel, Nicholas: "OpenGL SuperBible", 4. ed. Addison-Wesley ISBN 0-321-49882-8

For nærmere beskrivelse av litteratur, se
http://www.ia.hiof.no/~borres/j3dkurs/resources.html

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:14