ITI43309 Grafisk databehandling (Høst 2009)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Studiested:
- HiØ, Remmen, Halden ogInstitutt for energiteknikk, Os alle, Halden
- Emneansvarlig:
- Børre Stenseth
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne for masterstudiet i informatikk, studieretning anvendt informatikk.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Innhold
Første del av emnet vil være en gjennomgang av grunnleggende prinsipper for grafisk databehandling, samt etablering programmeringsplattformer for
utvikling. OpenGL vil bli brukt som grafisk bibliotek og Java som programmeringsspråk. Denne delen vil foregå på Remmen i regi av høgskolen.
Annen del av emnet vil fokusere på bygging og bruk av ikke-trivielle scener. Java3D med tilleggsbiblioteker for ulike typer inputkontrollere vil være verktøy. Institutt for Energiteknikk vil stå for gjennomføring av denne delen, og undervisningen vil trolig foregå i IFEs lokaler i Os alle, Halden.
Det skal utvikles et prosjekt for hver av de to delene.
Undervisnings- og læringsformer
Prosjektarbeid, forelesninger og laboratorieveiledning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Gjennomføring av to prosjekter i løpet av emnet.
Presentasjon av prosjektet på web og muntlig i plenum, etter nærmere spesifisering.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell rapport og resultat fra prosjekter
Vurderingen gjøres på bakgrunn av rapport og resultat fra de to prosjektetene som studenten utarbeider i løpet av emnet. Studenten kan bli valgt ut til
muntlig eksamen. Resultatet av en muntlig eksamen vil kunne innvirke på den endelige karakteren.
Det benyttes karakterskala A - F.
Ved ny og utsatt eksamen må studenten få godkjent arbeidskrav på nytt, dvs gjennomføre og presentere et nytt eller bearbeidet prosjekt.
Vurderingsordning blir den samme som ordinær eksamen.
Litteratur
Anbefalt litteratur:
- Shreinser, Dav, Woo, Mason, Neider, Jackie & Davis, Tom: "OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning Opengl". Addison-Wesley. ISBN: 0321481003
eller
- Angel, Edward: "Interactive Computer Graphics: A Top-Down Approach Using OpenGL", 5. ed. Addison-Wesley. ISBN: 0321535863
eller, dersom du ønsker en bok som også dekker OpenGL Shading Language
- Wright, Richard S, Lipchak, Benjamin & Haemel, Nicholas: "OpenGL SuperBible", 4. ed. Addison-Wesley ISBN 0-321-49882-8
For nærmere beskrivelse av litteratur, se
http://www.ia.hiof.no/~borres/j3dkurs/resources.html