ITM21008 Spillprogrammering med flash (Vår 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Tom Heine Nätt
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk for

  • bachelor i digital medieproduksjon

Emnet er valgfritt for

  • bachelor i informatikk
  • bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse
  • årsstudium i informatikk

 

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet bygger på kunnskaper tilsvarende ITF10005 Innføring i Programmering eller ITM20606 Webprogrammering med PHP.

Programmeringsdelen bygger på at studentene har kjennskap til grunnleggende programmeringselementer som variabler, løkker, funksjoner osv.

Undervisningssemester

  • Bachelor i digital medieproduksjon: 4. semester (vår)
  • Bachelor i informatikk: 2., 4. eller 6. semester (vår)
  • Bachelor i informasjonssystemer og IT-ledelse: 4. eller 6. semester (vår)
  • Årsstudium i informatikk: 2. semester (vår)

 
4 timer forelesninger + øvinger pr. uke.

Innhold

Emnet kan sees på som tredelt:

Del 1 - Flash

  • Tegning i Flash (Tekst, Farger osv)
  • Animasjon (Timeline, Tweens osv)
  • Bygge opp en objektorientert-struktur på tegningen/animasjonen gjennom symboler (Movieclips)
  • Multimedieanimasjoner (inkludere Lyd, Bilder, Video)
  • Interaktivitet (Kontrollere tidslinjen)
Del 2 - Actionscript
  • Grunnleggende programmeringselementer
  • Kontrollere movieclips/animasjoner
  • Lagre og hente data
Del 3 - Spillutviklingsteori

Undervisnings- og læringsformer


Emnet vil være bygget opp slik at det er en intensiv del først, der disse tre delene foreleses. Deretter en siste del der det i hovedsak arbeides med et prosjekt.

Eksamen

Gruppeprosjekt. Studentene skal gjennomføre et utviklingsprosjekt for et spill i Flash. Dette innebærer også dokumentasjon av spillet og utviklingsprosessen.
Prosjektet blir vurdert med bokstavkarakter A - F. 

Studentene kan bli trukket ut til muntlig høring for å sikre at prosjektet er studentenes eget arbeid.

Ved ny og utsatt eksamen avtales nytt prosjekt med faglærer.

Litteratur

1. Robert Reinhardt og Snow Dowd: Adobe Flash CS3 Professional Bible
2. Roger Braunstein et al: ActionScript 3.0 Bible

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:11