ITM30107 Ledelse av medieprosjekter (Høst 2008)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Emneansvarlig:
- Terje Samuelsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i Bachelorstudiet i digital medieproduksjon og er obligatorisk.Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Studentene bør ha grunnleggende teknisk kjennskap til multimediautstyr, programmering og IT-baserte medieverktøy.Undervisningssemester
5. semester (høst).Innhold
- Øving med å sette seg inn i og jobbe med de aktiviteter og problemstillinger som kan knyttes til utvikling av medieprosjekter da med særlig vekt på filmproduksjon og prosjektledelse. Det skal lages dokumentasjon med fremdriftsplaner for aktuelle elementer i en slik medieproduksjon
- Øving med prosjektarbeid i grupper, hvor organiseringen av gruppen, samarbeide, behovet for standarder, øving med deling av arbeid og problemer i denne forbindelse står sentralt. Trening i å overkomme frustrasjoner både organisasjonsmessig og teknisk inngår
- Øving i å definere problemer, finne ut hvilken kunnskap som er nødvendig og å tilegne seg nødvendig kunnskap for å utføre denne type oppdrag
- Øving med å sette seg inn i og jobbe med verktøy for prosjektledelse av denne type prosjekter
- Øving i prosessen fra manus til en pitch.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er basert på PBL (problemorientert læring). Studentene skal definere problemer, skaffe seg nødvendig kunnskap og presentere løsningsforslag til en mediaproduksjon slik den foregår i dag. Studentene deltar i en prosess som inneholder alle faser i en realistisk filmproduksjon frem til første opptaksdag. Det vil bli gitt enkelte forelesninger og organisert veiledning.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det skal leveres tre obligatoriske oppgaver.Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Prosjekt og muntlig eksamen
Prosjekt i gruppe (teller 60 %)
Vurdering av innlevert dokument som består av planverk og øvrig dokumentasjon som gruppen har laget i løpet av semesteret for å selge inn en multimediaproduksjon.
Muntlig eksamen (teller 40%)
Gruppen møter til en "pitch". De har 15 minutter til å presentere/selge inn filmen de har jobbet med som case i løpet av semesteret.
Det gis en samlet individuell karakter for emnet. Det benyttes karakterskala A-F.
Ved ny eller utsatt eksamen avtales prosjekt og leveranser med emneansvarlig.
Litteratur
The Complete Film Production Handbook (3 utgave), Eve Light Honthaner, Focal Press, ISBN 0-240-80419-8
Udvikling af multimedier, - En helhedsorienteret metode (2 udgave), Marie Christensen og Louise Harder Fischer, Nyt Teknisk forlag, ISBN 87 571 2452 3
Pluss at det legges ut en liste med kompletterende stoff.