ITM30107 Ledelse av medieprosjekter (Høst 2008)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Terje Samuelsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i Bachelorstudiet i digital medieproduksjon og er obligatorisk.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Studentene bør ha grunnleggende teknisk kjennskap til multimediautstyr, programmering og IT-baserte medieverktøy.

Undervisningssemester

5. semester (høst). 

Innhold

  • Øving med å sette seg inn i og jobbe med de aktiviteter og problemstillinger som kan knyttes til utvikling av medieprosjekter da med særlig vekt på filmproduksjon og prosjektledelse. Det skal lages dokumentasjon med fremdriftsplaner for aktuelle elementer i en slik medieproduksjon
  • Øving med prosjektarbeid i grupper, hvor organiseringen av gruppen, samarbeide, behovet for standarder, øving med deling av arbeid og problemer i denne forbindelse står sentralt. Trening i å overkomme frustrasjoner både organisasjonsmessig og teknisk inngår
  • Øving i å definere problemer, finne ut hvilken kunnskap som er nødvendig og å tilegne seg nødvendig kunnskap for å utføre denne type oppdrag
  • Øving med å sette seg inn i og jobbe med verktøy for prosjektledelse av denne type prosjekter
  • Øving i prosessen fra manus til en pitch.  

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er basert på PBL (problemorientert læring). Studentene skal definere problemer, skaffe seg nødvendig kunnskap og presentere løsningsforslag til en mediaproduksjon slik den foregår i dag. Studentene deltar i en prosess som inneholder alle faser i en realistisk filmproduksjon frem til første opptaksdag. Det vil bli gitt enkelte forelesninger og organisert veiledning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det skal leveres tre obligatoriske oppgaver.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Prosjekt og muntlig eksamen
Prosjekt i gruppe (teller 60 %)
Vurdering av innlevert dokument som består av planverk og øvrig dokumentasjon som gruppen har laget i løpet av semesteret for å selge inn en multimediaproduksjon.

Muntlig eksamen (teller 40%)
Gruppen møter til en "pitch". De har 15 minutter til å presentere/selge inn filmen de har jobbet med som case i løpet av semesteret.

Det gis en samlet individuell karakter for emnet. Det benyttes karakterskala A-F.
Ved ny eller utsatt eksamen avtales prosjekt og leveranser med emneansvarlig.

Litteratur

The Complete Film Production Handbook (3 utgave), Eve Light Honthaner, Focal Press,  ISBN 0-240-80419-8

Udvikling af multimedier, - En helhedsorienteret metode (2 udgave), Marie Christensen og Louise Harder Fischer, Nyt Teknisk forlag, ISBN 87 571 2452 3

Pluss at det legges ut en liste med kompletterende stoff.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:44:07