ITM30507 3D-modellering og animasjon (Høst 2007)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Emneansvarlig:
Christian Fredrik Heide
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram


Emnet er obligatorisk og inngår i bachelor i digital medieproduksjon.

Undervisningssemester


5. semester (høst).
4 timer + øvinger pr. uke.

Innhold

  • Teoretisk oversikt.
  • Produksjonsprosessen.
  • Kreativ tilnærming til 3D.
  • Kort oversikt over 3D-animasjonsindustrien - fra CAD til spill.
  • Modelleringsprimitiver, polygoner, NURBS-flater.
  • Flater: farging, teksturer, glatting, kart og effekter av overflatematerialer.
  • Lyssetting og skyggeeffekter, virtuelt kamera og komposisjon.
  • Introduksjon til animasjon, nøkkelrammer (keyframes) og animasjonsstier (animation paths).
  • Rendering og output som stillbilder og video.
  • Etterbehandling av bilder og video.
  • Innvirkning på samfunnet, bl.a. spill og virtual reality.

Undervisnings- og læringsformer


Forelesninger, øvinger og selvstudium.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen


Eksamen

Vurderingen gjøres basert på en innlevert individuell 3D-modellerings- og animasjonsproduksjon etter nærmere spesifikasjoner. En andel av studentene kan også bli valgt ut til muntlig eksamen som da vil kunne påvirke sluttkarakteren.
Det benyttes karakterskala A-F.

Ved ny og utsatt eksamen avtales leveransene med emneansvarlig.

Litteratur

Kerlow (2003): 'The art of 3-D computer animation and effects'.

The Art of Maya: An Introduction to 3D Computer Graphics with DVD. Autodesk Maya Press.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:43:59