ITI45105 Modellering og utvikling av 3D virtuelle omgivelser (Høst 2006)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for informasjonsteknologi
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk for studieretningen Mobil anvendelserForkunnskapskrav utover opptakskrav
Det kreves god kjennskap til Java.Undervisningssemester
Tidspunkt/varighet Høst 2006/ ett semesterPlass i utdanningen 2. år i masterstudiet
Innhold
3D modellering i et modellerings verktøy og programmering i Java mot Java 3D API'et. Fokus på interaktive 3D applikasjoner, virtuelle omgivelser, optimaliseringsteknikker, grunnleggende oppbygging og håndtering av scener, scenegraf programmering, X3D/VRML filformater, interaksjon, navigasjon, spesialeffekter, animasjonsmetoder, dynamisk simulering, mobile anvendelser, flerbruker systemer, anvendelse av bevegelsesregistrering systemer og bl.a. stereoskopiske projektorsystemer i IFEs VR-laboratorium.Undervisnings- og læringsformer
ProsjektbasertArbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Gjennomføring av et prosjekt med deloppgaver, presentasjon av prosjektet.Eksamen
Prosjektoppgave evalueres med karakterer A-FLitteratur
- Forelest stoff på kursets hjemmeside
- Artikler som vil bli gjort tilgjengelig via kursets hjemmeside
- Online tutorial: Getting Started with the Java 3D API, Sun Microsystems, 2002.
- Michael O'Rourke, Principles of Three-Dimensional Computer Animation: Modeling, Rendering, and Animation with 3D Computer Graphics, W.W.Norton & co, 2003 (3rd edition), ISBN 0-393-73083-2.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
18. juli 2024 02:43:51