ITI45105 Modellering og utvikling av 3D virtuelle omgivelser (Høst 2006)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for informasjonsteknologi
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk for studieretningen Mobil anvendelser

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det kreves god kjennskap til Java.

Undervisningssemester

Tidspunkt/varighet Høst 2006/ ett semester

Plass i utdanningen 2. år i masterstudiet

Innhold

3D modellering i et modellerings verktøy og programmering i Java mot Java 3D API'et. Fokus på interaktive 3D applikasjoner, virtuelle omgivelser, optimaliseringsteknikker, grunnleggende oppbygging og håndtering av scener, scenegraf programmering, X3D/VRML filformater, interaksjon, navigasjon, spesialeffekter, animasjonsmetoder, dynamisk simulering, mobile anvendelser, flerbruker systemer, anvendelse av bevegelsesregistrering systemer og bl.a. stereoskopiske projektorsystemer i IFEs VR-laboratorium.

Undervisnings- og læringsformer

Prosjektbasert

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Gjennomføring av et prosjekt med deloppgaver, presentasjon av prosjektet.

Eksamen

Prosjektoppgave evalueres med karakterer A-F

Litteratur

  • Forelest stoff på kursets hjemmeside
  • Artikler som vil bli gjort tilgjengelig via kursets hjemmeside
  • Online tutorial: Getting Started with the Java 3D API, Sun Microsystems, 2002.
For studenter som ikke har forkunnskaper om grafisk databehandling anbefales:
  • Michael O'Rourke, Principles of Three-Dimensional Computer Animation: Modeling, Rendering, and Animation with 3D Computer Graphics, W.W.Norton & co, 2003 (3rd edition), ISBN 0-393-73083-2.
    Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:43:51