IRI10020 Innovasjon og forbedringsarbeid (Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Frode Ramstad Johansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse
Valgfritt emne i Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon kull 2019
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
Bachelorstudium i Innovasjon og prosjektledelse: 2. semester (vår)
Bachelorstudium i internasjonal kommunikasjon kull 2019: 4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har:
-
forståelse av innovasjon og kontinuerlig forbedring for effektiv verdiskaping i bedrifter og virksomheter
-
innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon i virksomheter og i samfunnet generelt
-
kunnskap om organisering for innovasjon
Ferdigheter
Studenten kan:
-
benytte et sett metoder, teknikker og modeller for å analysere innovasjons- og utviklingsprosjekter
-
løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte
-
nå felles mål gjennom teamarbeid
Generell kompetanse
Studenten har forståelse for interessentenes medvirkning i utviklingsprosessen for å oppnå bærekraftige resultater.
Innhold
Innovasjon og kontinuerlig forbedringsarbeid er stadig viktigere for effektiv verdiskaping i privat, offentlig og frivillig sektor. Innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon og kultur for innovasjon og kunnskap om organisering for og ledelse av innovasjon, styrker mulighetene for å lykkes med en god utvikling. Moderne innovasjonsforståelse innebærer å tenke bærekraftig, forstå teknologiens påvirkning og ikke minst ha mennesket med i forståelsen av hva endring innebærer.
-
Første del utforsker innovasjon og ledelse av innovasjonsprosesser som en kollektiv prestasjon, hvor en grunnleggende verdi er at all endring skal medføre en forbedring fra tidligere situasjon.
-
Andre del retter fokus på metoder og prosesser i innovasjons- og forbedringsarbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på høy grad av involvering fra studentenes side og vil veksle mellom introduksjonsforelesninger, bedrifts-/virksomhetsbesøk og seminar.
Deltagelse i team og prosjekt som prøver ut aktuelle metoder og verktøy står sentralt.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
To individuelle notater, på inntil fem sider, og tilhørende vurderinger.
-
Deltakelse på minimum 80 % av samlet undervisningstid
-
Deltagelse i prosjektarbeid.
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan. Arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen.
Godkjent arbeidskrav gjelder inntil det blir gjort større endringer i emnet eller det fremkommer bestemmelser om varighet for arbeidskravet i emnebeskrivelsen.
Eksamen
Hjemmeeksamen, individuell.
Varighet: 3 dager
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt.
Karakterregel: A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 8. november 2020
Aasen, T. M. B. & Amundsen, O. (2011), Innovasjon som kollektiv prestasjon, Gyldendal Akademisk
Harari, Y. (2015), Homo Deus: A Brief History of Tomorrow, Harvill Secker
Tilleggslitteratur:
Godin, B. (u. å.). Science, Technology and Innovation : Intellectual and conceptual histories, http://www.csiic.ca/en/
Van de Ven, A. H., Polley, D. E., Garud, R., & Venkataraman, S. (2008). The innovation journey. New York, NY: Oxford Univ. Press.
Nesta. (u. å.), Development Impact and You, http://diytoolkit.org/
Garud R., Tuertscher P. & van de Van A. H. (2013), Perspectives on Innovation Processes. The Academy of Management Annals, 7:1, 775-819, DOI: 10./1080/19416520.2013.791066
Czarniawska, B. (2014), A theory of organizing. Edward Elgar Publishing
Cooper, R. G. (2011), Winning at New Products: Creating Value Through Innovation, Basic Books (eller tilsvarende emnet Produktutvikling)
Liker, J. K. (2004), The Toyota way: 14 management principles from the worlds greatest manufacturer, New York: McGraw-Hill
Annen utdelt litteratur.