IRBIO37618 Bacheloroppgave med vitenskapsteori og metode (Høst 2020–Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Ida Aagård
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Undervisnings- og læringsformer.
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i bioingeniørfag.
Absolutte forkunnskaper
Bestått eksamen i alle emner fra 1. og 2. studieår.
For gjennomføring av bachelorprosjektet må alle arbeidskrav i emne Medisinske laboratorieemner 3 og Medisinske laboratorieemner 4 være godkjent.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
5. og 6. semester.
Tema A: Forskningsmetode vil bli undervist som et fellestema med helse- og velferdsfagene i 5. semester (høst).
Tema B: Bachelorprosjekt i 6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Tema A: Vitenskapsteori og metode
Kunnskaper:
Studenten kan
- gjøre rede for vitenskapelig metode
- gjøre rede for sine handlinger overfor pasienter, andre yrkesutøvere og arbeidsgiver på en faglig forsvarlig måte
- identifisere etiske dilemmaer i forhold til gjennomføring av forskningsprosjekt
Ferdigheter:
Studenten kan
- lese og vurdere vitenskapelige artikler
- benytte forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
Generell kompetanse:
Studenten
- vurderer sin yrkesutøvelse - faglig og i samhandling med pasienter og kollegaer
Tema B: Bachelorprosjekt
Kunnskaper:
Studenten kan
- planlegges, gjennomføres, dokumenteres og presentere et prosjekt
Ferdigheter:
Studenten kan
- presentere et prosjektarbeid, skriftlig og muntlig
- utarbeide en poster
Generell kompetanse:
Studenten kan
- presentere bioingeniørfaget skriftlig og muntlig i ulike fora
Innhold
Innhold/oppbygging:
Tema A: Forskningsmetode
- Forskning i et etisk perspektiv
- Forskningsprosessen
- Design og validitet, datainnsamling, bearbeidelse av data, litteratursøk
- Vitenskapsteori
Tema B: Bachelorprosjekt
Tema for prosjektet skal være relevant for utdanningen og yrket, og fortrinnsvis være knyttet til medisinske laboratorier.
Undervisnings- og læringsformer
Tema A: Forskningsmetode
De tre første ukene er det felles undervisnig for bachelorstudentene i sykepleie, barnevern, sosialt arbeid, vernepleie, arbeids- og velferdsfag og bioingeniør.
Undervisnigen gjennomføres ved egenstudier og selvorganiserte seminarer.
Studentene gis anledning til å velge mellom to alternativer for å oppnå læringsutbyttet for felles innholdsdel:
Alternativ 1
All undervisning foregår på norsk. Læringsformene er: formidlingsundervisning, bruk av ikt og selvstudier.
Alternativ 2
All undervisning foregår på engelsk. Læringsformene er hovedsakelig digitale, som for eksempel screencast, nettressurser og nettdiskusjoner på høgskolens digitale læringsplattform. I tillegg gis studentene anledning til å diskutere forskningsmetode med vitenskapelig ansatte i workshops.
Tema B: Bachelorprosjekt
Prosjektarbeid i gruppe. Resultat skal dokumenteres skriftlig, enten i form av en prosjektrapport eller i form av en vitenskapelig artikkel.
Tema for oppgaven og veiledere tildeles av emneansvarlig.
Veiledning med skolens veileder skal avtales og nødvendig veiledningsgrunnlag skal leveres i forkant.
For studenter som ønsker å gjennomføre bacheloroppgaven i utlandet kan bachelorprosjektet gjennomføres i mindre gruppe eller individuelt.
Arbeidsomfang
500-600 timer
Praksis
Tema B: Bachelorprosjekt
Praktisk arbeid vil variere i innhold og omfang avhengig av tema for prosjektet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Tema A: Forskningsmetode
Alternativ 1
2 nettbaserte tester (norsk). En om kvalitative og en om kvantitative tilnærminger i forskning.
Studenten har tre forsøk.
Alternativ 2
2 nettbaserte tester (engelsk). En om kvalitative og en om kvantitative tilnærminger i forskning.
Studenten har tre forsøk.
Tema B: Bachelorprosjekt
- Prosjektbeskrivelse som inneholder bachelorprosjektets problemstilling.
- Tillaging av en vitenskapelig poster.
Eksamen
Deleksamen 1. Bacheloroppgaven (75% av total karakter)
Her vurderes den skriftlige redegjørelsen for hele bachelorprosjektet.
Vurderingskomponentene som vektlegges er:
· Valg og bruk av vitenskapelig metode (avhengig av det enkelte prosjekt)
· Prosjektresultat
· Prosjektprosessen, inkludert dokumentert arbeidsinnsats og prosjektdokumenter som innkallinger/referater
Deleksamen 2. EXPO-utstillingen og muntlig presentasjon (25% av total karakter)
Oppsatt utstilling og en presentasjon (foredrag) på ca 15-20 minutter, samt betjening av stand under EXPO-utstillingen. Alle gruppemedlemmene skal bidra til utstillingen og presentasjonen.
Det settes en samlet karakter i emnet, og det kan gjøres en individuell karaktersetting for gruppemedlemmene.
Emnet vurderes med bokstavkarakterer A - F, hvor F er ikke bestått.
Plagiatkontroll/fusk: Bacheloroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Arbeidskrav kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Oppgaver/besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått i deleksamen 1 skal ny prosjektrapport eller vitenskapeligartikkel utarbeides i henhold til sensors begrunnelse og angivelse av frist for ny innlevering.
Ved ikke bestått i deleksamen 2 må ny muntlig presentasjon avholdes etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig.
Evaluering av emnet
Tema A: Skriftlig sluttevaluering.
Tema B: Underveis- og sluttevaluering med veileder.
Litteratur
Tema A:
Brottveit, G. (Red.). (2018). Vitenskapsteori og kvalitative forskningsmetoder. Om å arbeide forskningsrelatert. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 9788205510838.
Jacobsen, D. I. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring: innføring i metode for helse- og sosialfagene. (2. utg.). Kristiansand: Høyskoleforlaget.. Kapittel 1-3, 8-12.
Tema B: I henhold til fagområde og tema for prosjektet.