IRBIO10120 Grunnlag for bioingeniørfaget (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Catherine Kjølberg Halvorsen
- Beathe Kiland Granerud
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om korrekt bruk og behandling av automatpipetter, sentrifuger, vekter og annet generelt laboratorieutstyrhar
kunnskap om grunnleggende analyseprinsipper og analyseteknikker relevant for bioingeniørfaget, som f.eks mikroskopi, fotometri, elektrokjemiske målemetoder og bakteriologisk dyrkning
har kunnskap om analytisk kvalitetskontroll og vurdering av denne
har kunnskap om korrekt prøvetaking og -behandling av blod og urin
har grunnleggende kunnskap om ulike systemer, regler og lovverk relevant for bioingeniørfaglig arbeid
har grunnleggende kunnskap om etikk, kommunikasjon og modeller for etisk refleksjon
har innsikt i rollene til ulike helseprofesjoner i helsevesenet, med vekt på bioingeniørprofesjonens rolle i et historisk og et fremtidsrettet perspektiv
kjenner til smittekjeder og hvordan disse kan brytes
kjenner til hvordan bioingeniører kan bidra til god folkehelse og inkludering
Ferdigheter
Studenten
kan forstå og utføre grunnleggende laboratoriearbeid etter skrevne prosedyrer, samt skrive enkle prosedyrer selv
har grunnleggende ferdigheter i vurdering av analyseresultater og kontrollresultater
kan utføre oppstart og enkelt vedlikehold på analyseinstrumenter som benyttes i emnet
kan utføre vedlikehold og kontroll av pipetter
kan skrive laboratorierapporter ved hjelp av databehandlingsverktøy
kan utføre venøs og kapillær blodprøvetaking av voksne, samt bidra til trygghet og forutsigbarhet i prøvetakingssituasjonen
kan benytte en etisk refleksjonsmodell ved drøfting av etiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
har grunnleggende kompetanse til å tolke en bestilling og formidle korrekte prøvesvar på norsk
kan reflektere over relevante yrkesetiske og faglige problemstillinger, utveksle synspunkter og bidra til samarbeid.
kan reflektere over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning
Læringsutbyttebeskrivelsene spesifiseres nærmere i emnets undervisningsplan.
Innhold
Emnet er satt sammen av følgende fagområder:
Bioingeniørens yrkesrolle, kommunikasjon og samhandling.
Grunnleggende laboratorieteknikker (sentrifugering, pipettering, veiing etc), biomedisinske analyseprinsipper og analyseteknikker som mikroskopi, fotometri, elektrokjemiske metoder og enkel bakteriologisk dyrkning, samt kvalitetssikring.
Venøs og kapillær blodprøvetaking.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom forelesninger, rapportskriving og ulike former for studentaktiv undervisning, nærmere spesifisert i emnets undervisningsplan.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Totalt to uker intern praksis (laboratorieøvelser) og en uke ekstern praksis (primærhelsetjeneste/poliklinikk).
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse på obligatoriske læringsaktiviteter, definert i emnets undervisningsplan.
Godkjent intern praksis (laboratorieøvelser), etter gitte kriterier.
2-4 godkjente laboratorierapporter, etter gitte kriterier.
1-2 godkjente skriftlige (digitale) tester, etter gitte kriterier.
Oppmøte og godkjent gjennomføring av ekstern praksis.
Ikke godkjente skriftlige arbeidskrav kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering to (2) ganger før ordinær eksamen.
Ved godkjent fravær fra obligatoriske læringsaktiviteter, inkludert laboratorieøvelser, gjøres det en vurdering av emneansvarlig lærer om det er mulig å ta igjen manglende arbeidskrav.
Godkjente arbeidskrav er gyldig til og med påfølgende studieår.
Eksamen
Eksamen består av to deleksamener som teller likt.
Deleksamen 1: Individuell, praktisk eksamen opptil 3 timer.
Deleksamen 2: Individuell innlevering av praksisrapport, maks 2000 ord.
For begge deleksamener benyttes karakterregel Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Deleksamen 1: To interne sensorer
Deleksamen 2: To interne sensorer
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved resultat ikke bestått på en av deleksamenene kan studenten ta opp igjen den deleksamen som ikke er bestått.
Konteeksamen gjennomføres tidlig i påfølgende semester. Mer informasjon finner du her
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig, anonym sluttevaluering. Resultatene behandles iht høgskolens kvalitetssystem, https://www.hiof.no/om/utdanningskvalitet/systemdokumentasjon/.
Litteratur
Siste oppdatert 28. mai 2020, med forbehold om endringer.
Bishop M.L., Fody E.P. og Schoeff L.E. (2017). Clinical Chemistry. Principles, Techniques and Correlations (8. utg). Philadelphia: Lippincott, Williams and Wilkins (utvalgte kapitler)
Husøy, A.M. (red.) (2018). Blodprøvetaking i praksis (3 utgave. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Braseth, T.A., Røsvik, A.S.,Satinovic, M., Aadland, E. (2018). Profesjonsetikk for bioingeniører og radiografer. Oslo: Det norske samlaget
Eide H. og Eide T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner (3. utg). Oslo: Gyldendal Akademisk (utvalgte kapitler)
NITO/Bioingeniørfaglig institutt. (2013). Etikk for bioingeniører (2.utg). Oslo: NITO/BFI
Alternativ litteratur:
Bolann, B. (2009). Riktig svar på biokjemiske analyser - en innføring i analytisk kvalitetsovervåking. Oslo: Vigmostad og Bjørke.
Harris D.C. (2015). Quantitative Chemical Analysis (9. utg). London: Macmillan Higher Education
Rifai N. (2018). Tietz fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular diagnostics (8. utg). Philadelphia: Saunders.