IRI23019 Organisasjonsutvikling (Høst 2019–Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Gunnar Andersson
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om organisasjonsutvikling som tilrettelagte og ledede læringsprosesser i organisasjoner.
Ferdigheter
Studenten kan gjennomføre arbeidsformer som er en del av organisasjonsutvikling.
Generell kompetanse
Studenten forstår organisasjonsutvikling som en praktisk aktivitet med en klar faglig begrunnelse.
Innhold
Emnet fokuserer på organisasjonsutvikling som tilrettelagte og ledede læringsprosesser i organisasjoner.
Første del utvikler innsikt i og erfaring med praktiske arbeidsformer (for eksempel søkekonferanser, interessebasert konfliktløsing, organisasjonsanalyse, læringshistorier, A3, verdenskafe) som ofte benyttes i medvirkningsbaserte endringsprosesser.
Andre del retter fokus mot teoretiske modeller og forankring av OU-prosesser, medvirkning, læring og samspillet mellom organisasjonen og eksterne aktører.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på en stor grad av studentaktivitet, og vil veksle mellom introduksjonsforelesninger, gruppearbeid, prosjekt og seminar.
Prosjektarbeidet består av organisasjonsanalyse og planlegging av utviklingsarbeid.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Individuell prosjektrapport fra utviklingsarbeid
- Muntlig presentasjon av utviklingsarbeid
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen. Varighet: ca. 25 minutter (ca. 15 min presentasjon etterfulgt av ca. 10 min spørsmål fra sensor).
Karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.
Evaluering av emnet
Metode for evalueringen avtales mellom faglærer og studenter.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 16.11.2018
Argyris, C. (1999), On organizational learning, (2nd ed.), Oxford: Blackwell Business
Deming, W. (2000), Out of the crisis, (1st MIT Press ed.), Cambridge Mass.: MIT Press
Levin & Klev. (2010), Forandring som praksis, 2. utg., Oslo: Fagbokforlaget
Senge, P. M. (2006), The fifth discipline?: the art and practice of the learning organization (Vol. Rev. and updat), New York: Doubleday/Currency
Simonsen & Teien (2016), Vi gjorde det sammen - kunnskap er best når det deles, (kompendium)
Wig, Bjarne Berg (2018), Lærende organisasjoner - På vei mot organisasjon 5.0. ISBN 9788205491489
Kompendier og artikler tilkommer.