IRI10019 Innovasjon og forbedringsarbeid (Høst 2019–Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Frode Ramstad Johansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudiet i innovasjon og prosjektledelse
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har:
- forståelse av innovasjon og kontinuerlig forbedring for effektiv verdiskaping i bedrifter og virksomheter
- innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon i virksomheter og i samfunnet generelt
- kunnskap om organisering for innovasjon
Ferdigheter
Studenten kan:
- benytte et sett metoder, teknikker og modeller for å analysere innovasjons- og utviklingsprosjekter
- løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte
- nå felles mål gjennom teamarbeid
Generell kompetanse
Studenten har forståelse for interessentenes medvirkning i utviklingsprosessen for å oppnå bærekraftige resultater
Innhold
Emnet fokuserer på innovasjon og forbedringsarbeid som kollektive prosesser.
Første del retter fokus mot innovasjonsforståelse og -ledelse koblet til definisjoner og modeller, historisk utvikling og fremtid, teoretiske og praktiske tilnærminger, innovasjonskultur og kompleksitet i nyere innovasjonsforståelse.
Andre del omfatter metodisk forståelse og et praktisk gruppebasert utviklingsarbeid, organisert som prosjekt i en samarbeidsbedrift/-prosjekt eller virksomhet. Det legges vekt på systematiske og effektive arbeidsmetoder i prosjektarbeidet. Prosjektoppgaven består i å undersøke muligheten for å forbedre utviklingsfunksjonen i bedriften. Oppgaven er begrenset til analysedelen av utviklingsprosessen.
De viktigste elementene i emnet er:
- Verdiskaping og utvikling av bedrifter og organisasjoner
- Modeller og tilnærminger til innovasjons-, forbedrings- og prosjektarbeid
- Utviklingsprosesser i virksomheter
- Analyseredskap
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på en stor grad av studentaktivitet, og vil veksle mellom introduksjonsforelesninger, gruppearbeid og seminar.
Forelesninger blir kombinert med selvstudier og praktisk prosjektarbeid organisert i en samarbeidsbedrift, med analyse av utviklingsfunksjonen og planlegging av utviklingsarbeid i samarbeidsbedriften.
I prosjektarbeidet analyserer gruppene utviklingsfunksjonen i en virksomhet gjennom metoder og teknikker fra teoriundervisningen. Arbeidet skal resultere i en analyserapport som inneholder en diagnose av utviklingsfunksjonen og forslag til forbedringer. I prosjektet legges det vekt på å innarbeide god dokumentasjonspraksis gjennom bruk av bibliotektjenester og IT-plattform som verktøy i prosjektarbeidet.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Høstsemesteret: to individuelle notater tilknyttet pensum.
Vårsemesteret: deltagelse i anvist praktisk prosjektarbeid i en samarbeidsbedrift/-virksomhet, og tilhørende analyserapport med presentasjon knyttet til prosjektarbeidet, gruppearbeid.
Arbeidskrav må være godkjent før hjemmeksamen kan utleveres.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen i vårsemesteret. Varighet: 3 dager. Maksimalt 10 sider.
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt.
Karakterregel: A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 20. juni 2018
Aasen, T. M. B. & Amundsen, O. (2011), Innovasjon som kollektiv prestasjon, Gyldendal Akademisk
Harari, Y. (2015), Homo Deus: A Brief History of Tomorrow, Harvill Secker
Czarniawska, B. (2014), A theory of organizing. Edward Elgar Publishing
Garud R., Tuertscher P. & van de Van A. H. (2013), Perspectives on Innovation Processes. The Academy of Management Annals, 7:1, 775-819, DOI: 10./1080/19416520.2013.791066
Tilleggslitteratur: Cooper, R. G. (2011), Winning at New Products: Creating Value Through Innovation, Basic Books (eller tilsvarende emnet Produktutvikling) Liker, J. K. (2004), The Toyota way: 14 management principles from the world¿s greatest manufacturer, New York: McGraw-Hill
Kompendium: UNIC-GRUPPEN Lars Kirkegård - Diagnose på udviklingsfunktionen. - UNIC-notat 2, Bedriftsøkonomens forlag Annen utdelt litteratur.