IRF23012 Studentbedrift (Høst 2019–Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Matthew Lynch
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten
- har teoretisk kunnskap og forståelse for utøvelse av entreprenørskap som aktiv deltager i en moderne organisasjon.
- har god innsikt i entreprenørskap og entreprenøriell ledelse ut fra et strategisk perspektiv.
- kan gjennom egen studentbedrift planlegge, etablere, drive og avvikle en mindre bedrift.
Ferdigheter
Studenten kan:
- benytte et sett metoder, teknikker, IT-verktøy og modeller for å gjennomføre oppstart og avvikling av en bedrift.
- gjennom erfaring fra arbeidet med egen studentbedrift forstå sentrale problemstillinger og utfordringer knyttet til en mindre bedrifts hverdag.
- løse innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte.
Generell kompetanse
Studenten har forståelse for etiske forpliktelser knyttet til drift av egen virksomhet - både ovenfor ansatte og samfunnet.
Innhold
Studentene skal utvikle en egen forretningsplan, gjennomføre denne og rapportere sine resultater i en sluttrapport. Sluttrapport utgjør også den formelle avviklingen av studentbedriften.
Følgende tema vil bli berørt:
- Valg av forretningsidé
- Registrering av studentbedrift
- Organisering av gruppen/bedriften
- Prosjektarbeid som arbeidsform
- Forretningsplanbygging med følgende hovedtemaer: Idé, marked, budsjettering, organisering og finansiering
- Organisasjon/ledelse
- Evaluering og sluttrapport
- Kontakt med leverandører (innkjøp) og kunder (salg)
- Etablering av samarbeid med mentor (fra næringslivet)
- Konkurranse/Messedeltakelse
Undervisnings- og læringsformer
Dette emnet krever stor grad av egenaktivitet, både i arbeidet internt i høgskolen og i praksis- / yrkesfeltet via mentorordninger med næringslivet.
Emnet er et prosjektfag som krever aktiv gruppedeltagelse og oppfølging. Prosessen er krevende, og veiledning og selvstudium er sentralt i faget.
Undervisningen organiseres i blokker.
Faget følger de retningslinjer som er satt av Ungt Entreprenørskap i forhold til etablering, drift og avvikling av Studentbedrift.
Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentralt, både på campus og via internett.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- To innleveringsoppgaver - den ene leveres i høstsemesteret
- Loggføring av arbeidsinnsats
- Deltagelse i Østfoldmesterskap for studentbedrift. En gruppe går videre til Norgesmesterskapet for studentbedrift.
Eksamen
Mappeeksamen i gruppe.
I mappeeksamen inngår et prosjektarbeid bestående av:
- beskrivelse av prosjektprosessen
- forretningsplan
- prosjektresultatet
- sluttrapport
Det gis individuelle karakterer, karakterregel A-F. Karakterene til studentene i gruppen kan variere, basert på loggføring av arbeidsinnsats.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått eller forbedring av karakter må alle komponenter i mappen tas på nytt.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 29.05.2019.
Aulet, B. (2013). Disciplined entrepreneurship: 24 steps to a successful startup. John Wiley & Sons.
Gerber, M. E., & Gerber, M. E. (2005). The E-myth revisited. Harper Collins Publishers.