IRF05015 Teknologi og samfunn (Høst 2019–Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlige:
-
- Svein Olav Hansen
- Sven Gøran Eliassen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning.
Absolutte forkunnskaper
Ingen forkunnskaper utover opptakskrav.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering
- har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeidslivet fungerer
- har kjennskap til lover og forskrifter, hvordan disse utvikles og brukes
- har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk
- har kunnskap om teknologi som grunnlag for samfunnsengasjement og samspillet mellom teknologi, samfunn, økonomi og miljø
Ferdigheter:
Studenten
- kan vurdere og diskutere, muntlig og skriftlig, enkle teknologiske produkter og deres konsekvenser for samfunn og miljø
- kan gjøre rede for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv, samt den betydning globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, næringsog samfunnsutvikling
- kan gjøre rede for prinsipper for samfunnsvitenskapelig tenking
- kan bruke etiske prinsipper i sine vurderinger og valg
Generell kompetanse:
Studenten
- forstår betydningen av ikke tekniske ferdigheter i sitt arbeid med teknologiske løsninger
- forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap
- forstår betydningen av samarbeid og tverrfaglighet
Innhold
- Lange historiske linjer med vektlegging av teknologiens betydning.
- Teknologiske begreper. Definisjoner.
- Kilder og kildekritikk. Kritisk analyse.
- En utviklingslinje for energi fra manuell arbeidskraft til fremtidens energiutfordringer.
- Forutsetninger for industriell etablering og utvikling.
- Virkninger av industriell etablering med vekt på samfunnsutviklingen.
- Innovasjoner, entreprenørskap, konjunkturer, kriser og industrielle revolusjoner.
- Norsk næringsutvikling etter 1850. Hovedtrekk med gjennomgang av utviklingen av primær-, sekundær- og tertiærnæringene
- Kulturlandskap og næringsutvikling (fra landbruk til industri og kjøpesentra)
- Fremveksten av moderne naturvitenskap og forskjellen mellom humanistisk og naturvitenskapelig tenkemåte
- Det norske styringssystemet og demokratiseringsutviklingen
- Ingeniørrollen
- Norsk arbeidslivshistorie og spillereglene i arbeidslivet
- Etikk og etiske dilemmaer
- 1970-årenes kriser og omdanningen av norsk og internasjonal industri
- Europeisk integrasjon
- Liberalisering og globalisering
- Bærekraftig utvikling - «Det grønne skiftet»
- Informasjonsteknologi og endringer av samfunnet: Kommunikasjon og globalisering. Teknologiske og etiske utfordringer.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom forelesninger, øvingsoppgaver og prosjektarbeid, individuelt og gruppevis, ekskursjoner og demonstrasjoner. Det tilrettelegges for besøk ved lokale bedrifter, museer og institusjoner som ledd i undervisningen.
Undervisningen er obligatorisk (se pkt Arbeidskrav nedenfor). Læremidler utdeles i kopi i sammenheng med undervisningen. Elektronisk læringsplattform vil også bli benyttet.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i to prosjekter med rapportering, hvorav minst ett skal være tverrfaglig
- Levering av mappeelemter: fire individuelle innleverte oppgaver som skal inngå i vurdering
- To bedriftsbesøk
- Deltakelse i minst 70 % av undervisningen
Eksamen
Eksamen består av to komponenter:
1. Individuell skriftlig eksamen, 4 timer, teller 60 %
Tillatte hjelpemidler: et A4-ark med personlige notater. Det kan skrives på begge sider, enten for hånd eller på pc. Arket medbringes på eksamensdagen av kandidaten, men skal ikke leveres sammen med besvarelsen på eksamen.
2. Mappe med fire individuelle oppgaver, teller 40 %
Det gis en samlet karakter, etter karakterskala A - F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen avholdes i august, og omfatter kun individuell skriftlig eksamen. Det forutsettes at mappe er vurdert til bestått.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Myklebust, A., Talmo, V.M. (2017), Teknologi og samfunn. Lærebok for forkurs til ingeniørutdanning. Universitetsforlaget Prøveutgave
Moen, Eli (2004): Gründertid i Østfold, Fremveksten av en industriregion 1860-1920, Borgarsyssel museums årbok nr. 7. (ISBN 82-992664-8-4)
Karlsen, T. (2009): Kommunikasjon - målstyrt samarbeid og informasjon, Gyldendal, Oslo, (ISBN 978-82-05-3420-8), utvalgte emner/kapitler
Kompendier og forelesningsnotater fra faglærer. Utdelte artikler og annet stoff fra aviser og fagblad.
Støttelitteratur:
Amdam, R. P., m.fl. (2005): Markedsøkonomiens utvikling.Fagbokforlaget, Bergen
Borge, T., m.fl. (2006): Ny agenda. Cappelen Damm
Grimnes, O. K. (2001): Sam Eyde - den grenseløse gründer. Aschehoug
Haraldsen, M., m.fl. (2013): Fokus. Samfunnsfag. Aschehoug
Knutsen, G. W. (2006): Lange linjer i historien.?Cappelen Damm