IRD32013 Bruker, form og funksjon (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Wenke Fossen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne i Bachelor i ingeniørfag:
- Industriell design
- Industriell design, TRESS
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Studenten må ha bestått emnene Designprosess og Designcase.
Absolutte forkunnskaper
Studenten må ha bestått emnet Design intro og visuell kommunikasjon og ha levert mappe i emnene Designprosess og Designcase.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten har:
- god kunnskap om produktutviklingsprosessen og designmetodikk knyttet til brukerens ergonomi og funksjonsnivå
- god kunnskap om funksjonelle og estetiske virkemidler i detaljeringsprosessen
Ferdigheter
Studenten kan:
- tilegne seg kunnskap om brukerens ergonomi og forskjellige funksjonsnivå og omsette det til anvendelig informasjon i designprosessen
- utarbeide innovative og brukervennlige konsepter tilpasset brukergruppens fysikk og funksjonsnivå, satt i sammenheng med bruksområde og -intervaller
- gjennomføre brukertester med relevante brukere og evaluering av fysisk utarbeidede designforslag (ergonomimodeller)
- kunne vurdere konsepter i forhold til miljøbelastning
- kunne tenke kritisk og stole på egne vuderinger
Genrell kompetanse
Studenten kan:
- utvikle empati for brukeren og forståelse for brukerens behov og funksjonsnivå
- forstå sin rolle som kritisk fagperson
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert med forelesninger, praktiske øvinger, brukerstudier og veiledning. Deler av emnet kan gjennomføres som gruppearbeid.
Generelle krav til studentenes deltagelse og arbeidsinnsats:
- Det forventes at studenten møter opp og deltar aktivt ved forelesning, veiledning og gruppearbeid.
- Det forventes at studenten er forberedt til veiledning, kan informere om fremdrift, legge fram materiale fra arbeidsprosessen og stille spørsmål til veileder. Hensikten er at studentene får mest mulig ut av veiledning for faglig utvikling.
- Studiet er en helhetlig sammensetning av emner. Det er forventet at studenten aktivt anvender kunnskap og verktøy fra foregående emner. Hensikten er faglig progresjon, og å oppnå en helhetlig tverrfaglig tilnærming til designfaglige problemstillinger som forberedelse til yrkeslivet.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Prosjektbeskrivelse: ca. 1000 ord pluss bilder og illustrasjoner.
- Ferdigstillelse og dokumentasjon av designfaser.
Arbeidskravene skal sikre god fremdrift i emnet og må leveres til oppgitte frister. Arbeidskravene er individuelle.
Eksamen
Deleksamen 1: Muntlig presentasjon (ca. 30 minutter). Karakterregel: bestått/ikke bestått. Individuell karakter. Muntlig presentasjon må være bestått før studenten kan fremstille seg til deleksamen 2.
Deleksamen 2: Mappevurdering. Avholdes senest 10 dager etter muntlig presentasjon. Mappen skal inneholde all dokumentasjon fra prosjektet. Mappeelementene blir definert for hvert prosjekt og kan bestå av skisser/tegninger, skriftlig rapport, plakat/brosjyre, fysiske modeller/digitale 3D-modeller og annet. Det settes én helhetlig, individuell karakter på mappen etter karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Det gis én samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ny eksamen arrangeres. Utsatt eksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen. Dersom studenten får ikke bestått på deleksamen 2, kan denne tas på nytt. Ved ny eksamen i deleksamen 2, må det leveres nye mappeelementer.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 09.05.2018
- Tilley, Alvin R (2002) The measure of man and woman: human factors in design. Wiley.
- Annen litteratur oppgis ved semesterstart.