IRI15517 Bærekraftig innovasjon (Høst 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Gunnar Andersson
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om bærekraftig innovasjon som en ny plattform for å bygge konkurransekraft
- kunnskap om bærekraftig utvikling og bærekraftig innovasjon som politiske begrep
- kunnskap omlivsløpsanalyser (LCA) som tilnærming til bærekraft
- kunnskap om relevante metoder (for eksemple biomimicry) for utvikling av bærekraftige løsninger
Ferdigheter
Studenten kan:
- delta i en innovasjonsprosess som aktiv del av et nettverk for å skape bærekraftige verdier
- benytte biomimicry på produkt, tjeneste og systemnivå
- gjøre forenklede livsløpsanalyser (eco-audit)
Generell kompetanse
Studenten forstår:
- bærekraftig innovasjon som en praktisk aktivitet med en klar faglig begrunnelse som tar hensyn til krav til økonomi, sosiale faktorer og miljø
- sammenhengen mellom bærekraftig utvikling, innovasjon og verdiskaping
Innhold
Utviklingen av bærekraftig innovasjon er blitt et sentralt tema for bedrifters og nasjoners konkurransekraft. Med bærekraftig innovasjon forstås innovasjon som bidrar til bedre ressurseffektivitet, bedre miljø og sosial inkludering.
For mange bedrifter innebærer dette en ny måte å tenke på; fra tidligere å ha fokus på å optimalisere produkt/tjenesteegenskaper og kostnader til nå også å ta hensyn til faktorer som miljø og ressurskrav.
Første del av emnet retter fokus på de miljømessige tema som må belyses i utformingen av prosesser og produkter.
Andre del retter fokus på hvordan man kan utvikle og designe prosesser med forbedret miljømessig signatur. Denne delen beskriver verktøy for å vurdere den miljømessige profilen til prosesser og verktøy som kan brukes til å forbedre miljøinnsatsen.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på høy grad av involvering fra studentenes side, og vil veklse mellom introduksjonsforelesning, bedrifts-/virksomhetsbesøk og seminar.
Deltakelse i prosjekt som prøver ut aktuelle metoder og verktøy står sentralt.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltagelse i prosjektarbeid
- Innlevering av en individuell skriftlig prosjektrapport, på maksimalt 5 sider, som redegjør for metoder og verktøy for bærekraftig innovasjon
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen, individuell. Varighet: ca. 25 min (ca. 15 min. presentasjon av prosjektrapporten, etterfulgt av ca. 10 min. spørsmål fra sensor).
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
To sensorer, hvorav en ekstern
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått eller forbedring av karakter kan studenten fremstille seg til eksamen basert på tidligere godkjent prosjektrapport.
Evaluering av emnet
Metode for evaluering avklares mellom faglærer og studenter.
Litteratur
Curran, M. A. (2012), Life cycle assessment handbook a guide for environmentally sustainable products, Salem, Mass.; Hoboken, N.J.: Scrivener?; Wiley (Elektronisk bok fritt tilgjengelig på HiØ)
Norge Nærings- og handelsdepartementet (2008), Et nyskapende og bærekraftig Norge (Vol. nr. 7 (2008-2009)), Oslo: Departementenes servicesenter, Informasjonsforvaltning
Silverstein, D., Samuel, P., & DeCarlo, N. (2012), The innovator's toolkit 50+ techniques for predictable and organic sustainable growth, second edition. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons (Elektronisk bok fritt tilgjengelig på HiØ)
Støttelitteratur:
Kompendier knyttet til verktøy og metoder