IRBIO37618 Bacheloroppgave med vitenskapsteori og metode (Høst 2018–Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for helse, velferd og organisasjon
Emneansvarlig:
Maria Dung Cao
Undervisningsspråk:
Se pkt. Undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i bioingeniørfag.

Absolutte forkunnskaper

Bestått eksamen i alle emner fra de første to studieårene.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisningssemester

5. og 6. semester.

Tema A: Forskningsmetode vil bli undervist som et fellestema med helse- og sosialfagene i 5. semester (høst)
Tema B: Bachelorprosjekt i 6. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Tema A: Vitenskapsteori og metode

Kunnskaper:
Studenten har

  • kjennskap til vitenskapsteori og metode
  • noe kjennskap til andre yrkesgrupper 
  • øvelse i å lese og vurdere vitenskapelige artikler

Ferdigheter:
Studenten

  • har øvelse i å lese og vurdere vitenskapelige artikler
  • kan dra nytte av publiserte forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
  • kan identifisere etiske dilemmaer

Generell kompetanse:
Studenten er bevisst sine faglige handlinger 

Tema B: Bachelorprosjekt

Kunnskaper:
Studenten kan gjøre rede for hvordan et prosjektarbeid bør planlegges, gjennomføres, dokumenteres og presenteres

Ferdigheter:
Studenten kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og presentere prosjektarbeid

Generell kompetanse:
Studenten kan presentere bioingeniørfaget skriftlig, muntlig og ved hjelp av en vitenskapelig poster

Innhold

Innhold/oppbygging:

Tema A: Forskningsmetode (25 % av emnet)

Forskningsprosessen, vitenskapsteori, etikk, design og validitet, datainnsamling, bearbeiding av data, litteratursøk.

Tema B: Bachelorprosjekt (75 % av emnet)

Tema for prosjektet skal være relevant for utdanningen og yrket, og fortrinnsvis være knyttet til medisinske laboratorieemner.

Undervisnings- og læringsformer

Tema A: Forskningsmetode

De tre første ukene er felles for bachelorstudentene i sykepleie, barnevern, sosialt arbeid, vernepleie, arbeids- og velferdsfag og bioingeniør. Studentene gis anledning til å velge mellom to alternativer for å oppnå læringsutbyttet for felles innholdsdel.

Alternativ 1

All undervisning foregår på norsk. Læringsformene er: formidlingsundervisning, bruk av ikt og selvstudier.

 Alternativ 2

All undervisning foregår på engelsk. Læringsformene er hovedsakelig digitale, som for eksempel screencast, nettressurser og nettdiskusjoner på høgskolens digitale læringsplattform. I tillegg gis studentene anledning til å diskutere forskningsmetode med vitenskapelig ansatte i workshops.

Tema B: Bachelorprosjekt

Prosjektarbeid i gruppe. Resultat skal dokumenteres skriftlig enten i form av en prosjektrapport eller i form av en vitenskapelig artikkel.

Tema for oppgaven og veiledere tildeles av emneansvarlig.

Veiledning med skolens veileder skal avtales og nødvendig veiledningsgrunnlag skal leveres i forkant.

For studenter som ønsker å gjennomføre bacheloroppgaven i utlandet kan bachelorprosjektet gjennomføres i mindre gruppe eller individuelt.

Arbeidsomfang

500-600 timer

Praksis

Tema B: Bachelorprosjekt
Praksis vil variere i innhold og omfang avhengig av tema for prosjektet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tema A: Forskningsmetode

  • To nettbaserte tester (Alternativ 1: på norsk, Alternativ 2: på engelsk). En test om kvalitative tilnærminger og en om kvantitative tilnærminger i forskning. Testene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Studenten har tre forsøk.

Tema B: Bachelorprosjekt

  • Prosjektbeskrivelse som inneholder bachelorprosjektets problemstilling.
  • Tillaging av en vitenskapelig poster.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Tema B: Vurderingen består av to deleksamener som vurderes uavhengig av hverandre.

Deleksamen 1
Innlevering av skriftlig prosjektrapport eller vitenskapelig artikkel.
Prosjektrapport/artikkel skal leveres som gruppearbeid, se pkt Organisering og læringsformer, tema B - Bachelorprosjekt. Det gis nærmere retningslinjer for innleveringen.
Vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått. Det gis en samlet karakter for gruppen. 

Deleksamen 2
Muntlig presentasjon av prosjektet
Muntlig presentasjon på ca. 20 minutter + tid til spørsmål. Det gis nærmere retningslinjer for presentasjon og krav til opponentvirksomhet.
Vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått  av emneansvarlig. Det gis en samlet karakter for gruppen.

Begge deleksamener må vurderes til Bestått for å få uttelling i emnet.

Plagiatkontroll/fusk:
Bacheloroppgaver skal til elektronisk plagiatkontroll. Andre emner og arbeidskrav kan bli gjenstand for plagiatkontroll. Besvarelser som er helt eller delvis identiske vil ikke bli godkjent. Helt eller delvis identiske besvarelser er å anse som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ved ikke bestått i deleksamen 1 skal ny prosjektrapport eller vitenskapeligartikkel utarbeides i henhold til sensors begrunnelse og angivelse av frist for ny innlevering.

Ved ikke bestått i deleksamen 2 må ny muntlig presentasjon avholdes etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig.

Evaluering av emnet

Tema A: Sluttevaluering med emneansvarlig.

Tema B: Underveis- og sluttevaluering med veileder.

Litteratur

Tema A:

Brottveit, G. (Red.). (2018). Vitenskapsteori og kvalitative forskningsmetoder. Om å arbeide forskningsrelatert. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN  9788205510838.

 

Jacobsen, D. I. (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring: innføring i metode for helse- og sosialfagene. (2. utg.). Kristiansand: Høyskoleforlaget.. Kapittel 1-3, 8-12.

 

Tema B:

I henhold til fagområde og tema for prosjektet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:42:48