IRBIO12018 Etikk, kommunikasjon og samhandling (Høst 2018–Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Beathe Kiland Granerud
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i bioingeniørfag
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten kan
- beskrive bioingeniørers og andre helseprofesjoners rolle i helsetjenesten
- vise kjennskap til lovbestemmelser som er sentrale for yrkesutøvelsen
- gjøre rede for hvordan taushetsplikt og krav til samtykke skal ivaretas
- vise kjennskap til utvalgte etiske teorier og refleksjonsmodeller
- beskrive utfordringer i kommunikasjon med kollegaer og pasienter
- beskrive hvordan egen og andres atferd påvirker gruppeprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- gjenkjenne og beskrive etiske aspekter ved bioingeniørfaglig arbeid
- anvende en modell for systematisk etisk refleksjon
- anvende kommunikasjonsteori og kunnskaper om gruppedynamikk
Generell kompetanse
Studenten kan
- samhandle med og vise respekt og empati for pasienter og kollegaer innen egen og andre helseprofesjoner
Innhold
- Bioingeniøren - faget og yrket
- yrkesrolle, arbeidsområder, autorisasjon
- organisering av helsetjenesten
- aktuelle lovbestemmelser; taushetsplikt, pasientrettigheter med mer
- Etikk og etiske teorier
- verdier, normer, ulike etiske retninger
- rettferdighetsteori, menneskerettigheter, paternalisme, autonomi
- omsorg, empati, altruisme
- medisinsk etikk, profesjonsetikk, yrkesetiske retningslinjer
- Bruk av refleksjonsmodeller på yrkesrelevante problemstillinger
- Kommunikasjon
- grunnleggende begreper, kommunikasjonsmodeller
- samhandling i grupper, gruppedynamikk, konflikthåndtering
- samhandling med pasienter og kollegaer innen egen og andre helseprofesjoner
- spesielle utfordringer tilknyttet egne fordommer, kultur, språk, aldersgrupper, subkulturer, ulike funksjonshemminger
- Bruk av kommunikasjonsteori
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, simulering og seminarer.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Ingen
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning - forelesninger, gruppearbeid, simulering, gruppeveiledning og seminarer
- Godkjent innleveringsoppgave (gruppe) - 2000 ord +/-10%
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig gruppeeksamen (30-60 minutter) i vårsemeteret.
Ved tvil om bestått kan det gjennomføres individuell muntlig høring.
Karakterregel bestått/ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Godkjente arbeidskrav ikke eldre enn tre semestre.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 09.05.2018
Carson, S. G. og Kosberg, N. (2011). Etikk: Teori og praksis.
Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-34084-1
Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner. (3.utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-50056-3
NITO / BFI (Bioingeniørfaglig institutt). (2013). Etikk for bioingeniører. 2.utg. Oslo: NITO/BFI
Utleveres som elektronisk kompendium:
Henriksen, J.-O. og Vetlesen, A. J. (2006). Nærhet og distanse: Grunnlag, verdier og etisk teori i arbeid med mennesker. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-35554-5
Kap 1: Politiske og samfunnsmessige rammebetingelser i endring (s. 18-30)
Kap. 8: En kognitiv teori om moralsk utvikling (s.114-130)
Kap 19 (utdrag): KLOK: En modell for etisk stillingstaken (s. 260-263)
Ruyter, K.W., Førde R. og Solbakk J.H (2014) Medisinsk og helsefaglig etikk. (3. utg.). Oslo: Gyldendal norsk forlag. ISBN 978-82-05-46110-9
Kap 1 (utdrag): Ulike grunnlag og metoder i medisinsk og helsefaglig etikk (s. 27-46 og 64-70)
Kap 3 (utdrag): Klinisk medisinsk etikk (s. 127-144)
Leenderts T. Aa. (2014). Person og profesjon. (3. utg) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-44960-2
Kap 1 (utdrag): Våre menneskelige grunnvilkår (s. 28-45)
Einarsen, S. og Skogstad, A. (red)(2016). Den dyktige medarbeider. (2. utg). Bergen: Fagbokforlaget. ISBN 987-82-450-1986-5
Kap 2: Den destruktive medarbeider (s. 275-298)
Kjelsberg, R. (2017) Teknologi og vitenskap. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02480-6
Kap 13: Mennesket: Flokkdyr eller individ? (s. 277-296)
Kap 14 (utdrag): Ingeniøren i samfunnet (s. 306-308)
Kap 15: Næringslivsvirksomhet, arbeidsliv og etikk (s. 317-341)
Diverse materiell som utleveres i timen.