IRBIO11015 Fysiologi, anatomi og histologi (Høst 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse, velferd og organisasjon
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Maria Dung Cao
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i bioingeniørfag
Absolutte forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten kan
- beskrive oppbyggingen av menneskekroppen og dens funksjon, både mikroskopisk og makroskopisk
- gjenkjenne og beskrive ulike typer vev i mikroskop
Ferdigheter:
Studenten kan
- gjennomføre både venøs og kapillær blodprøvetaking
Generell kompetanse:
Studenten kan
- ivareta mennesker i en blodprøvetakingssituasjon
Innhold
- celler og vevs struktur og funksjon
- nervesystemet
- skjelett- og muskelsystemet
- det endokrine system
- blodet og blodceller
- sirkulasjonssystemet
- respirasjonssystemet
- fordøyelsessystemet
- nyrer og urinsystemet
- forplantninssystemet
- blodprøvetaking
- mikroskopering av celler og vev
- hjerte-lunge-redning (HLR)
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, laboratoriearbeid og seminar.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Praksis
Laboratoriearbeid og blodprøvetaking internt i høgskolens laboratorier. Nærmere definert i undervisningsplanen for semesteret.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Laboratorieøvelser med individuelle laboratorierapporter
- Blodprøvetaking på medstudenter
- Deltakelse på seminar
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
4 timer skriftlig eksamen uten hjelpemidler.
Det benyttes karakterregel A - F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Skriftlig sluttevaluering.
Litteratur
612 Me
Sand, O. m.fl. (2006) Menneskekroppen: Fysiologi og anatomi. 544 s. Oslo: Gyldendal akademiske. ISBN 978-82-05-34807-3
Husøy, AM (red.) (2013) Blodprøvetaking i praksis. 196 s. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-40391-1