IRI35517 Tjenesteutvikling (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
June Merete Solberg Tolsby
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgemne for Bachelorstudium i Innovasjon og prosjektledelse.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

5. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:

Studenten

  • har teoretisk og praktisk kunnskap i forhold til hva som påvirker et tjenesteutviklingsforløp innen offentlig og privat sektor.

Ferdigheter:

Studenten

  • kan gjennomføre et praktisk prosjekt
  • kan vise evne til selvstendig og kritisk vurdering gjennom anvendelse av kunnskapen innenfor emnet

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan vurdere egne og andres tjenesteutviklingsforløp i et kritisk perspektiv
  • viser forståelse for utfordringene i gjennomføringen av et tjenesteutviklingsforløp

Innhold

Studenten lærer om ulike metoder for tjenesteutvikling og hvordan denne kunnskapen anvendes i utviklingen av en tjeneste. Studenten får inngående kjennskap til hvilke forhold som påvirker en tjenesteutviklingsprosess.

Tjenesteutvikling hander om et tett samspill melleom kunder, marked og utvikler, og for studenten er det viktig å forstå dette samspillet og hvordan det kan påvirkes.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gjesteforelesninger, veiledning og praktisk prosjektarbeid.

Emnet kan bli undervist på engelsk.

Eksamen

Innlevering i gruppe og skriftlig eksamen

  1. En skriftlig innlevering i gruppe som utgjør 50% av karakteren.
  2. En avsluttende individuell 4 timers eksamen som utgjør 50% av karakteren. Denne kan gis som digital eksamen. Ingen hjelpemidler tillatt.

Det settes én samlet karakter på innleveringen og eksamen etter karakterskala A-F. Ved gruppeinnlevering kan det gis individuelle karakterer til medlemmene.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres ved neste ordinære eksamen. Ved ny eller utsatt eksamen må studenten inngå i ny gruppe, og både skriftlig prosjektoppgave og skriftlig eksamen skal gjennomføres på nytt. 

Ved klage skal både den skriftlige innleveringen i gruppe og skriftlig skoleeksamen vurderes på nytt.

Evaluering av emnet

Elektronisk sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Endringer i litteraturlisten må påregnes grunnet utviklingen i faget. Dette innebærer at ny litteratur kan komme inn til erstatning for eldre litteratur. 

Kimbell, Lucy (2015). The Service Innovation Handbook: Action-oriented Creative Toolkit for Service Organizations. London: Bis Publisher. 

Obsterwalder, Alexander, Pigneur, Yves, Bernanda, Gregory, Smith, Alan & Papadakos, Trish (2014). Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers. London: Wiley. (Et utvalgt av kapittel som kunngjøres ved oppstart).

Støttelitteratur:

Eyal, Nir (2014). Hooked: How to Build Habit-Forming Products. Portfolio. ISBN: 978-1591847786.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:41:40