IRI31017 Anvendt prosjektutvikling (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Emneansvarlig:
- Bjørn Gitle Hauge
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Organisering og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgfag i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse
og
Bachelorstudium i ingeniørfag:
- Elektro
- Elektro, TRESS
- Elektro, Y-veien
Undervisningssemester
5. semester (Høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om prosjekters faglige innhold
- har kunnskap om prosjektutvikling og prosjektering
- har kunnskap om forankring og finansiering som er nødvendig for gjennomføring av prosjekter
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre prosjektering
- kan forankre og skape aksept for prosjekter
- kan arbeide tverrfaglig
- kan gjennomføre prosjektet operativt
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for prosjektstyring som en praktisk aktivitet med faglig forankring
Innhold
Prosjektutviklingen/oppdraget gjenommføres som en praktisk og reell casebasert oppgave som er definert av høgskolen eller en ekstern organisasjon/bedrift.
Oppgavens omfang og målsetning utarbeides av studenten i samarbeid med oppdragsgiver og høgskolens faglige veileder. Prosjektet kan i sinhelhet gjennomføres hos ekstern oppdragsgiver.
Prosjektuviklingen gjennomgår normalt disse faser:
- Identifisering av muligheter og målsetninger
- Forprosjektering/uttesting
- Forankring/finansiering/problemavklaring
- Prosjektering
- Operativ gjennomføring
- Sluttrapportering/evaluering
Undervisnings- og læringsformer
Øvings- og eksamensarbeidet består av prosjektutviklingsoppdrag for eksterne/interne partnere hvor deltagelse utenfor skolen er påkrevet.
Undervisningen baserer seg på en høy grad av studentaktivitet, og kan veksle mellom forelesninger, gruppearbeid og seminar fra foreleser(e) og oppdragsgiver(e).
Studenten(e) må arbeide selvstendig, løsningsorientert og prosjektbasert.
Studenten(e) må arbeide proaktivt og selv søke veiledning for å sikre fremdrift.
Emnet kan bli undervist på engelsk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Minimum 80 % oppmøte og deltagelse i interne og eksterne oppdrag knytet til prosjektet
- Skriftlige arbeid/innleveringer.
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
1. Prosjektoppgave i gruppe: Prosjektrapport med tilhørende planverk avtalt med oppdragsgiver.
2. Muntlig gruppeeksamen
Muntlig gruppehøring, 20 minutter presentasjon og 10 minutter spørsmål fra sensor om oppgave/prosjektgjennomføringen.
Karakter gis etter en samlet vurdering med karakterskala A-F der A er beste karakter og F er ikke bestått. Det kan gis individuell karakter til de enkelte studentene i gruppen. Klage kan kun fremmes til vurderingen av den skriftlige rapporten, og må underskrives av hele gruppa.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e), oppdragsgiver(e) og studenter.
Muntlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Maylor, H (2010). Project Management. 4th edition. Prentice Hall
Skattum, K., Hatling, J. (2005). Veien til prosjektsuksess. Norsk forening for prosjektledelse.
Bransjerelatert litteratur i samarbeid med oppdragsgiver.