IRI30017 Innføring i markedsføring (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hong Wu
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Organisering og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne for Bachlelorstudium i Innovasjon og prosjektledelse, og Bachelor i ingeniørfag, studieretninger Bygg og Maskin.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen
Undervisningssemester
5. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskaper om markedsorienteringens og produktutviklingens betydning for næringlivets utvikling
- forstår forbrukers, næringslivets og industriens markedsforhold
- har kunnskap om markedsføringsarbeid med et internasjonalt relevant perspektiv
- forstår forholdet mellom forbruker, marked og næringsliv
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende aktuelle metoder i markedsføringsarbeid
- kombinerer kritisk og analytisk arbeid i aktuelle prosjektarbeid
- kan gjennomføre caseprosjekter
Generell kompetanse:
Studenten
- forstår betydningen av teamarbeid
Innhold
- Markedsføringen og dens omgivelser
- Kunder og deres kjøpsadferd
- B2B Kjøpsadferd
- Markedets segmenter
- Markedets informasjon og undersøkelser
- Produktstruktur
- Strategisk markedsføring
- Markedsplanlegging, ledelse og oppfølging
- Produktutvikling og markedstilpassing
- Internasjonal markedsføring
Undervisnings- og læringsformer
Emnet kan bli undervist på engelsk.
Prosjektarbeid i gruppe med oppgaver knyttet til caser som hentet fra reelt næringslivet eller definert av studenter selv. Oppgavene/casene godkjennes av faglærer. Det legges stor vekt på selvstendig teamarbeid og analytisk evne.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
2 obligatoriske øvingsoppgaver/delprosjektrapporter
Innleveringer kan kreves levert på engelsk (se Organisering og læreformer over).
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen
Eksamen
Hjemmeeksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen av 2 dagers varighet: En eller to casebaserte oppgaver skal gi grunnlag for utarbeidelse og levering av en skriftlig rapport på 5 sider, vedlagt en presentasjon på inntil 10 sider skrevet i Powerpoint eller tilsvarende presentasjonsverktøy som er en oppsummering av oppgaven.
Individuell karaktersetting etter karakterregel A til F.
Eksamen kan foregå utenom ordinær eksamensperiode.
Ved ny/utsatt eksamen kan oppgaven omarbeides etter innspill fra sensor. Ved forbedring av karakter må ny rappport innleveres.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteraturliste:
Michael Levens (2012) "Marketing: Defined, Explained, Applied, 2/E"
Pearson Education Inc., ISBN-10:0132177153. ISBN-13:9780132177153
eller
Gary Armstrong, Philip Kotler (2012) "Marketing: An Introduction"
Publisher: Pearson Education. Edition: 11th, Eleventh, Paperback 648 pages
ISBN 13: 9780273767183 (978-0-273-76718-3). ISBN: 0273767186 (0-273-76718-6)
Det tas forbehold for endring eller innføring av ny lærebøker ved semester oppstarting dersom ny eller aktuell bøker dukker fram.
Supplement:
MIT Open courseware, selected MIT courses in 'Marketing Management'
http://ocw.mit.edu/courses/sloan-school-of-management/15-812-marketing-management-fall-2002/
http://ocw.mit.edu/courses/sloan-school-of-management/15-810-marketing-management-fall-2004/
http://ocw.mit.edu/courses/sloan-school-of-management/15-810-marketing-management-fall-2010/
http://ocw.mit.edu/courses/sloan-school-of-management/
Utdelt forelesningsnotater fra internasjonale gjesteforelesere og bedriftsforelesningene