IRI12517 Kreativitet og entreprenørskap (Høst 2017–Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Sissel Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten
- har god innsikt i hvordan kreative prosesser og personlig utvikling kan bidra til entreprenørskap, utvikling og omstilling i virksomheter
- har prosjektutviklingskompetanse til å lede og ta vare på mulige innovasjoner i forskjellige organisasjoner
- begrunner, gjennomfører og vurderer prosjekter
Ferdigheter:
Studenten
- har forståelse for kreative prosesser og entreprenørielle tankesett som gir god innsikt i innovasjon, utvikling og fornying ut fra et ledelseperspektiv
- viser forståelse for betydningen av nettverkssamarbeid med virksomheter
Generell kompetanse:
Studenten har
- viser holdninger til risikovillighet i tilknytning til entreprenørskap og innovasjon
- har endrings og utviklingskompetanse
Innhold
Emnet er delt i 2 moduler, med følgende tema:
Personlig utvikling og kreativitet:
- Livsplanlegging
- Målsetting
- Motivasjon
- Kommunikasjon og transaksjonsanalyse TA
- Skapervillig og visjonær
- Kreative ide-utviklingsfaser
- Akademisk skriving
Entreprenørskap:
- Fornyelse og utvikling
- Lederens ideologiske kompetanse
- Tverrfaglighet
- Nettverk
- Mulighetsanalyse
- Entreprenørielle case
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformen veksler mellom lærerledet undervisning, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. Studentmedvirkning er vesentlig i forhold til innholdskomponenter, semesterplan og vurdering. Arbeidet tar utgangspunkt i studentdefinerte problemstillinger innenfor de ulike tema som belyses gjennom teori, praksisnære studier og egne erfaringer. Det vil inngå case-studier og obligatorisk veiledning innenfor hver modul.
I tillegg til praktiske støttefunksjoner, som for eksempel utlån av videokamera, skal biblioteket i egenskap av informasjonssenter integreres i prosjekt og undervisning. Fokus på informasjonssøk og litteratur er sentralt i studiet.
Selvstudier og egenaktivitet kreves, både i tilrettelagt undervisning ved høgskolen og i praksis-/yrkesfeltet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Personlig utvikling og kreativitet:
- Delta i praktisk prosjekt.
- Delta i obligatorisk veiledning.
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan framstille seg til deleksamen 1.
2. Entreprenørskap:
- Delta i praktisk prosjekt i team
- Skriftlig rapport som inneholder teori og metode, og skrives i henhold til retningslinjer for skriftlige arbeider, med et omfang på 10 sider
- Delta i obligatorisk veiledning
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstilles seg til deleksamen 2.
Eksamen
Deleksamen med to deler:
Deleksamen 1 høst (vektes 50 %):
Kreativitet: Mappevurdering (individuell)
Mappen består av
- to individuelle innleveringer
- logg for arbeidet
Det benyttes karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Ved kontinuasjon må alle komponenter i mappen tas på nytt. Det gis bokstavkarakter A til F, der F er ikke bestått. Det gis individuelle karakterer.
Deleksamen 2 vår (vektes 50 %):
Entreprenørskap: Muntlig gruppepresentasjon av et praktisk prosjekt.
Ca. 15 minutter presentasjon, etterfulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor.
Det benyttes karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Det kan gis individuelle karakterer.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Dagestad, Sjur, mfl., Innovasjon i praksis, veien til den andre siden (2015). ISBN 9788299926713
Morten Levin og Monica Rolfsen (2010) Arbeid i team : Læring og utvikling i team. Bergen, Fagbokforlag
James.-P.Lewis (2002) Working Together
Larsen Rolf-Petter (2008) : Å forstå seg selv og andre. Innføring i transaksjonsanalyse
Edward De Bono, 2008, Six Thinking Hats, pp 192, Penguin Books Ltd, Describes a method for stimulating creative processes