IRI10017 Innovasjonsteknikk (Høst 2017–Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Frode Ramstad Johansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:

Studenten har

  • forståelse av innovasjon og kontinuerlig forbedring for effektiv verdiskaping i bedrifter og virksomheter
  • innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon

Ferdigheter:

Studenten

  • benytter et sett metoder, teknikker og modeller for å analysere innovasjons- og utviklingsprosjekter
  • løser innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte
  • kan nå felles mål gjennom teamarbeid

Generell kompetanse:

Studenten

  • har forståelse for interessentenes medvirkning i utviklingsprosessen for å oppnå bærekraftige resultater

Innhold

Emnet fokuserer på innovasjon som kollektive prosesser.

Første del retter fokus mot innovasjonsforståelse og -ledelse koblet til definisjoner og modeller, historisk utvikling og fremtid, teoretiske og praktiske tilnærminger, innovasjonskultur og kompleksitet i nyere innovasjonsforståelse.

Andre del omfatter metodisk forståelse og et praktisk gruppebasert utviklingsarbeid, organisert som prosjekt i en samarbeidsbedrift/-prosjekt eller virksomhet. Det legges vekt på systematiske og effektive arbeidsmetoder i prosjektarbeidet. Prosjektoppgaven består i å undersøke muligheten for å forbedre utviklingsfunksjonen i bedriften. Oppgaven er begrenset til analysedelen av utviklingsprosessen.

 De viktigste elementene i emnet er:
- Verdiskaping og bedriftsutvikling
- Modeller i innovasjonsutviklings- og prosjektarbeid
- Uviklingsprosessen i UNIC-manual
- Analyseredskap

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen baserer seg på en stor grad av studentaktivitet, og vil veksle mellom introduksjonsforelesninger, gruppearbeid og seminar.

Forelesninger blir kombinert med selvstudier og praktisk prosjektarbeid organisert i en samarbeidsbedrift, med analyse av utviklingsfunksjonen og planlegging av utviklingsarbeid i samarbeidsbedriften.

I prosjektarbeidet analyserer gruppene utviklingsfunksjonen i en virksomhet gjennom metoder og teknikker fra teoriundervisningen. Arbeidet skal resultere i en analyserapport som inneholder en diagnose av utviklingsfunksjonen og forslag til forbedringer. I prosjektet legges det vekt på å innarbeide god dokumentasjonspraksis gjennom bruk av bibliotektjenester og IT-plattform som verktøy i prosjektarbeidet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Deltagelse i anvist praktisk prosjektarbeid i en samarbeidsbedrift/-virksomhet, og tilhørende analyserapport med presentasjon knyttet til prosjektarbeidet, gruppearbeid.

Arbeidskravet må være godkjent før deleksamen 2 kan avlegges.

Eksamen

Deleksamener: Skriftlig eksamen:

Deleksamen 1 høst (teller 50%): Skriftlig eksamen 3 timer
Alle hjelpemidler er tillatt.
Det gis bokstavkarakter A til F, hvor A er beste karakter og F er "ikke bestått".

Deleksamen 2 vår (teller 50%): Skriftlig presentasjon som individuell hjemmeoppgave over tre dager. Maksimalt 10 sider. Alle hjelpemidler er tillatt. Oppgaven utleveres etter at arbeidskrav er godkjent (se Arbeidskrav).
 

Det gis bokstavkarakter A til F, hvor A er beste karakter og F er "ikke bestått".

Ved ny eksamen kan studenten ta opp igjen en eller begge deleksamener.


Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Litteratur:

Litteraturlisten er sist oppdatert 2. juni 2017. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Aasen, T. M. B., & Amundsen, O. (2011). Innovasjon som kollektiv prestasjon. Oslo: Gyldendal akademisk.

Ragdu Garud, Philip Tuertcher & Andrew H. van de Van (2013). Perspectives on Innovation Processes. The Academy of Management Annals, 7:1, 775-819, DOI: 10./1080/19416520.2013.791066.

Tilleggslitteratur:

Cooper, R. G. (2011). Winning at New Products: Creating Value Through Innovation, Basic Books (tilsvarende emnet Produktutvikling).

Morris, L. (2006). Permanent innovation: the definitive guide to the principles, strategies, and methods of successful innovators. Walnut Creek Calif.: Innovation Academy.

Liker, J. K. (2004). The Toyota way: 14 management principles from the world's greatest manufacturer. New York: McGraw-Hill.

Kompendium:

UNIC-GRUPPEN Lars Kirkegård - Diagnose på udviklingsfunktionen. - UNIC-notat 2, Bedriftsøkonomens forlag

Annen relevant utdelt litteratur.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:41:39