IRF05015 Teknologi og samfunn (Høst 2017–Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Sven Gøran Eliassen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning.

Undervisningssemester

Undervisning i 1. og 2. semester (Høst og vår semesteret)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:

Studenten

  • har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering
  • har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeidslivet fungerer.
  • har kjennskap til lover og forskrifter, hvordan disse utvikles og brukes.
  • har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk.
  • har kunnskap om teknologi som grunnlag for samfunnsengasjement og samspillet mellom teknologi, samfunn, økonomi og miljø.

Ferdigheter:

Studenten

  • kan vurdere og diskutere, muntlig og skriftlig, enkle teknologiske produkter og deres konsekvenser for samfunn og miljø.
  • kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv, samt den betydning globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, næringsog samfunnsutvikling.
  • kan gjøre greie for prinsipper for samfunnsvitenskapelig tenking.
  • kan bruke etiske prinsipper i sine vurderinger og valg.


Generell kompetanse:

Studenten

  • forstår betydningen av ikke tekniske ferdigheter i sitt arbeid med teknologiske løsninger.
  • forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.
  • forstår betydningen av samarbeid og tverrfaglighet

Innhold

  • Lange historiske linjer med vektlegging av teknologiens betydning.
  • Teknologiske begreper. Definisjoner.
  • Kilder og kildekritikk. Kritisk analyse.
  • En utviklingslinje for energi fra manuell arbeidskraft til fremtidens energiutfordringer.  
  • Forutsetninger for industriell etablering og utvikling.
  • Virkninger av industriell etablering med vekt på samfunnsutviklingen.
  • Innovasjoner, entreprenørskap, konjunkturer, kriser og industrielle revolusjoner.
  • Norsk næringsutvikling etter 1850. Hovedtrekk med gjennomgang av utviklingen av primær-, sekundær- og tertiærnæringene
  • Kulturlandskap og næringsutvikling (fra landbruk til industri og kjøpesentra).
  • Fremveksten av moderne naturvitenskap og forskjellen mellom humanistisk og naturvitenskapelig tenkemåte.
  • Det norske styringssystemet og demokratiseringsutviklingen.
  • Ingeniørrollen.
  • Norsk arbeidslivshistorie og spillereglene i arbeidslivet.
  • Etikk og etiske dilemmaer.
  • 1970-årenes kriser og omdanningen av norsk og internasjonal industri.
  • Liberalisering og globalisering.
  • Bærekraftig utvikling - «Det grønne skiftet»  
  • Informasjonsteknologi og endringer av samfunnet: Kommunikasjon og globalisering. Teknologiske og etiske utfordringer.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises gjennom forelesninger, øvingsoppgaver og prosjektarbeid, individuelt og gruppevis, ekskursjoner og demonstrasjoner. Det tilrettelegges for besøk ved lokale bedrifter, museer og institusjoner som ledd i undervisningen.

Undervisningen er obligatorisk (se pkt Arbeidskrav nedenfor). Læremidler utdeles i kopi i sammenheng med undervisningen. Elektronisk læringsplattform vil også bli benyttet.

Arbeidsomfang

Emnet har et arbeidsomfang tilsvarende 10% av et helt studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i to prosjekter med rapportering, hvorav minst ett skal være tverrfaglig
  • Levering av mappe med fire individuelle innleverte oppgaver som skal inngå i vurdering
  • To bedriftsbesøk
  • Deltakelse i minst 70 % av undervisningen

Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig eksamen og mappe

1. Skriftlig eksamen (4 timer), teller 60 %

Tillatte hjelpemidler:

  • Ett A4-ark med personlige notater. Det kan skrives på begge sider, enten for hånd eller på pc. Arket medbringes på eksamensdagen av kandidaten, men skal ikke leveres sammen med besvarelsen på eksamen.

2. Mappe med 4 individuelle oppgaver, teller 40 %

Det gis karakter etter karakterskala A - F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.

Kontinuasjonseksamen etter vårsemesteret avholdes i august, og omfatter kun skriftlig eksamen. Det forutsettes at mappe er vurdert til bestått.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Moen, Eli (2004): Gründertid i Østfold, Fremveksten av en industriregion 1860-1920, Borgarsyssel museums årbok nr. 7. (ISBN 82-992664-8-4)

Karlsen, T. (2009): Kommunikasjon - målstyrt samarbeid og informasjon, Gyldendal, Oslo, (ISBN 978-82-05-3420-8), utvalgte emner/kapitler

Kompendier og forelesningsnotater fra faglærer. Utdelte artikler og annet stoff fra aviser og fagblad.

Støttelitteratur:

Amdam, R. P., m.fl. (2005): Markedsøkonomiens utvikling. Fagbokforlaget, Bergen 

Borge, T., m.fl. (2006): Ny agenda. Cappelen Damm

Grimnes, O. K. (2001): Sam Eyde - den grenseløse gründer. Aschehoug

Haraldsen, M., m.fl. (2013): Fokus. Samfunnsfag. Aschehoug

Knutsen, G. W. (2006): Lange linjer i historien.?Cappelen Damm

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:41:37