IRBIO12016 Etikk, kommunikasjon og samhandling (Høst 2017–Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Beathe Kiland Granerud
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i bioingeniørfag
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen krav til forkunnskaper
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten kan
- beskrive bioingeniørers og andre helseprofesjoners rolle i helsetjenesten
- vise kjennskap til lovbestemmelser som er sentrale for yrkesutøvelsen
- gjøre rede for hvordan taushetsplikt og krav til samtykke skal ivaretas
- vise kjennskap til utvalgte etiske teorier og refleksjonsmodeller
- beskrive utfordringer i kommunikasjon med kollegaer og pasienter
- beskrive hvordan egen og andres atferd påvirker gruppeprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- gjenkjenne og beskrive etiske aspekter ved bioingeniørfaglig arbeid
- anvende en modell for systematisk etisk refleksjon
- anvende kommunikasjonsteori og kunnskaper om gruppedynamikk
Generell kompetanse
Studenten kan
- samhandle med og vise respekt og empati for pasienter og kollegaer innen egen og andre helseprofesjoner
Innhold
- Bioingeniøren - faget og yrket
- yrkesrolle, arbeidsområder, autorisasjon
- organisering av helsetjenesten
- aktuelle lovbestemmelser; taushetsplikt, pasientrettigheter med mer
- Etikk og etiske teorier
- verdier, normer, ulike etiske retninger
- rettferdighetsteori, menneskerettigheter, paternalisme, autonomi
- omsorg, empati, altruisme
- medisinsk etikk, profesjonsetikk, yrkesetiske retningslinjer
- Bruk av refleksjonsmodeller på yrkesrelevante problemstillinger
- Kommunikasjon
- grunnleggende begreper, kommunikasjonsmodeller
- samhandling i grupper, gruppedynamikk, konflikthåndtering
- samhandling med pasienter og kollegaer innen egen og andre helseprofesjoner
- spesielle utfordringer tilknyttet egne fordommer, kultur, språk, aldersgrupper, subkulturer, ulike funksjonshemminger
- Bruk av kommunikasjonsteori
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminarer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i arbeidet med gruppeoppgaver, gruppeveiledning og seminarer (høst og vår)
- Innleveringsoppgave (høst)
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe (vår).
Oppgaven presenterer yrkesrelevante situasjoner. Besvarelsen skal være på maksimalt 1500 ord og leveres elektronisk innen en gitt frist. Besvarelsen vurderes til Bestått / Ikke bestått. Det gis samlet karakter for hele gruppen. Ved ikke bestått resultat kan bearbeidet oppgave innleveres for ny vurdering. Ev. klage på karakter må underskrives av hele gruppen.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Carson, S. G. & Kosberg, N. (2011). Etikk: Teori og praksis.
Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-34084-1
Christoffersen, S. Aa. (2005). Handling - person - samfunn: Innføring i etikk for helse- og sosialfagene. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-00744-1
Utdrag fra kap. 3: Personer (s.86-104)
Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner. (2.utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-32689-7
Henriksen, J.-O. & Vetlesen, A. J. (2006). Nærhet og distanse: Grunnlag, verdier og etisk teori i arbeid med mennesker. (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-35554-5
Kap. 8: En kognitiv teori om moralsk utvikling (s.114-130)
NITO / BFI (Bioingeniørfaglig institutt). (2013). Etikk for bioingeniører. 2.utg. Oslo: NITO/BFI
Ruyter, K. W., Førde, R. & Solbakk, J. H. (2014). Medisinsk og helsefaglig etikk. (3. utg.).
Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN 978-82-05-46110-9
Utdrag fra Kap. 3: Klinisk medisinsk etikk (s.127-144)