IRM35512 Produktutvikling 2 (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hong Wu
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelor i innovasjon og prosjektledelse. Valgfri emne for andre ingeniørstudier.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Fullført emnet Produktutvikling eller tilsvarende ingeniør forkunnskap
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om konseptutvikling som en sentral og integrert del av produkt- og/eller tjenesteutviklingsprosessen
- har kunnskap om et utvalg av verktøy og metoder for utvikling av produkt- og/eller tjenestekonsepter
- kjenner ulike måter å bruke modeller som kreativt og effektivt verktøy i konseptutviklingsprosessen
- kjenner betydningen og effekten av å framstille produkter og/eller tjenester 3-dimensjonalt, f.eks. modellbygging 3-dimensjonalt/visualisering
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle modeller som verktøy til å beskrive og utforske produkt- og/eller tjenestekonsepter
- kan kommunisere og visualisere sine idéer og konsepter klart og tydelig
- kan presentere og promotere sine utviklede modeller effektivt og overbevisende ovenfor publikum
Generell kompetanse
Studenten
- gjennomfører konseptutvikling som en praktisk aktivitet med en klar faglig begrunnelse
Innhold
Det legges vekt på å utvikle faglig fordypning gjennom praktisk anvendelse, ved integrering av produkt og/eller tjenesteutvikling.
Aktuelle tema i undervisningen:
- Produkt- og/eller tjenesteutvikling med vekt på konseptutvikling
- Konseptgenerering
- Idéskisser
- Enkel modellbygging.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på høy grad av involvering fra studentenes side og vil veksle mellom forelesninger, selvstendig studentarbeid og prosjektpresentasjoner.
Studentene skal arbeide med utvalgte (selvvalgte eller tildelte) case i de aktuelle temaene. Det skal utvikles en modell som beskriver, utforsker og kommuniserer et produkt- eller tjenestekonsept.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Minimum en innleveringsoppgave, som må være godkjent senest 2 uker før eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig rapport og muntlig eksamen.
Eksamen består av følgende komponenter:
- Individuell skriftlig rapport består av beskrivelsen og analysen av arbeidssprosess/resultater underveis og innlevering av endelig konsept/produktmodell.
- Muntlig eksamen består av en presentasjon av konsept og modell. Presentasjonen er på ca. 10 minutter fulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor.
Individuell skriftlig rapporten må være bestått før kandidaten kan framstille seg til muntlig eksamen. Både rapporten og muntlig eksamen må være bestått for å få karakter i emnet. Det benyttes karakterskala A-F der A er beste karakter og F er "ikke bestått".
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Renu Agarwal, Willem Selen, Göran Roos "The Handbook of Service Innovation".
Hardcover: 884 pages. Publisher: Springer; 2015 edition (30 April 2015)
ISBN-10: 1447165896. ISBN-13: 978-1447165897.
Utvalgt kapitler annonseres av faglærere ved studieoppstart
Lucy Kimbell "The Service Innovation Handbook: Action-oriented Creative Thinking Toolkit for Service Organizations"
Paperback: 240 pages. Publisher: Bis Publishers; 1 edition (2014)
ISBN-10: 9063693532. ISBN-13: 978-9063693534
Støttende litteratur
- Håvard Bjor. (2011). Fra idé til vekst. Printed: [Oslo] : H. Bjor. ISBN: 978-82-998615-0-2, h. Pages: 236 s. : ill.
- Pedersen, A.-J. (2012). Opplevelsesøkonomi: kunsten å designe opplevelser. Cappelen Damm
- Teigen, H., & Mehmetoglu, M. (c2009). Innovasjon, opplevelser og reiseliv. Bergen: Fagbokforl.