IRF12014 Ingeniørrollen og prosjektarbeid (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Emneansvarlig:
- Kjetil Novang Gulbrandsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i ingeniørfag:
- bygg
- bygg, Tress
- elektro
- elektro, Tress
- elektro, Y-vei
- maskin
- maskin, Tress
- maskin, Y-vei
- kjemi
- kjemi, Tress
- kjemi, Y-vei
- Industriell design Tress
- Industriell design
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har en helhetlig forståelse av mangfoldet i ingeniørrollen
- kjenner til ulike datahjelpemidler som er typiske som løsning av oppdrag innen eget program
- har grunnleggende kunnskap om akademisk skriving og referanseteknikk
- har kunnskap om prosjektarbeidets faser
- kjenner til de grunnleggende prinsippene i effektiv studieteknikk
- kjenner til motivasjonsfaktorer -prosesser for læring og yrkesutøving
- kjenner til prinsippene for akademisk skriving
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og gjøre selvstendige, begrunnede valg i situasjoner der han/hun møter etiske, miljømessige- og samfunnsmessige utfordringer
- kan gjennomføre en analyse av mijømessige utfordringer knyttet til ingeniøoppgaver basert på litteraturstudie og kompetanse i egen prosjektgruppe
- kan skrive en faglig rapport med akademiske krav til kilder og referanser
- kan anvende grunnleggende programmeringsverktøy (beregningsorientert)
- kan planlegge og gjennomføre arbeid i gruppe inklusive rapportering mot krav til ressursbruk
- behersker sentrale teknikker for å kunne effektivisere egne læringsprosesser og kan løse utfordringer knyttet til egen læring
Generell kompetanse
Studenten
- har et bevisst forhold til etiske, miljømessige og samfunnsmessige utfordringer
Innhold
Introduksjon til ingeniørstudiet
- Bli kjent (skolen, faget)
- Studieteknikk
- Ulike studieretninger for ingeniører
Prosjektarbeid/ teambygging
- Rapportskriving
- Referanser og kildekritikk
- Plagiat-regler
- Presentasjonsteknikk
- Gruppeprosesser
- Kommunikasjon
- Møteteknikk
Vitenskapelig tilnærming til praktiske problemstillinger
- Akademisk skriving
- Analyse
- Drøfting
- Etikk/ Samfunnsansvar/ Korrupsjon/Personvern
- Miljøutfordinger/ bruk av ressurser
- Lover og forskrifter, standarder spesifikke for eget program
- Møte med næringsliv - tidligere studenter som jobber med typiske yrker for programmet
- Ingeniørfaglige digital arbeidsverktøy
Undervisnings- og læringsformer
Felles forelesninger, prosjektarbeid og øvinger.
Programvise presentasjoner og ekskursjoner.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Gruppebesvarelse basert på spørsmål fra forelesningene.
- Prosjektplan: Foreløpig problemstilling, beregning av ressursbruk i prosjekt og framdriftsplan med milepæler, må være godkjent av faglærer på eget program innen angitt frist.
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig prosjektrapport
Prosjektrapport leveres etter nærmere retningslinjer og frist. Rapporten vil bestå av kapittel som er utarbeidet felles for gruppa, og av individuelle deler. Rapportering av prosess for gruppearbeid inngår i sluttrapport.
Det benyttes bokstavkarakterer A-F.
Ved ny/utsatt eksamen må prosjektrapport leveres på nytt.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Avdelingens Prosjekthåndbok
Utdelt materiell
Støttelitteratur:
Westerhagen, Harald (2010): Prosjektarbeid, utvikling og endringskompetanse. Gyldendal forlag.
Karlsen, Terje (2005): Kommunikasjon - målstyrt samarbeid og informasjon, Gyldendal forlag. ISBN 13978-82-05-34240-8