IRF05015 Teknologi og samfunn (Høst 2016–Vår 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Sven Gøran Eliassen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning.
Undervisningssemester
Undervisning i 1 og 2 semester (Høst og vår semesteret)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
- Kandidaten har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering
- Kandidaten har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeidslivet fungerer.
- Kandidaten har kjennskap til lover og forskrifter, hvordan disse utvikles og brukes.
- Kandidaten har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk.
- Kandidaten har kunnskap om teknologi som grunnlag for samfunnsengasjement og samspillet mellom teknologi, samfunn, økonomi og miljø.
Ferdigheter:
- Kandidaten kan vurdere og diskutere, muntlig og skriftlig, enkle teknologiske produkter og deres konsekvenser for samfunn og miljø.
- Kandidaten kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv, samt den betydning globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, næringsog samfunnsutvikling.
- Kandidaten kan gjøre greie for prinsipper for samfunnsvitenskapelig tenking.
- Kandidaten kan bruke etiske prinsipper i sine vurderinger og valg.
Generell kompetanse:
- Kandidaten forstår betydningen av ikke tekniske ferdigheter i sitt arbeid med teknologiske løsninger.
- Kandidaten forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.
- Kandidaten forstår betydningen av samarbeid og tverrfaglighet
Innhold
- Sentrale elementer av teknologiens utviklingshistorie og teknologien som katalysator for samfunns- og miljøutvikling
- Norsk industri og næringsliv fra 1800-tallet til i dag, regionalisering og globalisering
- Sentrale lover og spilleregler i arbeidslivet
- Samfunnsvitenskapelig tenkemåte, etikk og normer
- Innovasjon og kreativitet i teknologiutvikling
- Demokrati og prosesser i næringsliv og offentlig forvaltning
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom forelesninger, øvingsoppgaver og prosjektarbeid, individuelt og gruppevis, ekskursjoner og demonstrasjoner. Det tilrettelegges for besøk ved lokale bedrifter, museer og institusjoner som ledd i undervisningen.
Undervisningen er obligatorisk (se pkt Arbeidskrav nedenfor). Læremidler utdeles i kopi i sammenheng med undervisningen. Elektronisk læringsplattform vil også bli benyttet.
Arbeidsomfang
Emnet har et arbeidsomfang tilsvarende 10% av et helt studieår.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i to prosjekter med rapportering, hvorav minst ett skal være tverrfaglig
- Fire individuelle innleverte oppgaver
- Deltakelse i minst 70 % av undervisningen
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig eksamen (4 timer)
Tillatte hjelpemidler:
- Ett A4-ark med personlige notater. Det kan skrives på begge sider, enten for hånd eller på pc. Arket medbringes på eksamensdagen av kandidaten, men skal ikke leveres sammen med besvarelsen på eksamen.
Det gis karakter etter karakterskala A - F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen etter vårsemesteret avholdes i august.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Moen, Eli (2004): Gründertid i Østfold, Fremveksten av en industriregion 1860-1920, Borgarsyssel museums årbok nr. 7. (ISBN 82-992664-8-4)
Karlsen, Terje (2009): Kommunikasjon - målstyrt samarbeid og informasjon, Gyldendal, Oslo, (ISBN 978-82-05-3420-8), utvalgte emner/kapitler
Kompendier og forelesningsnotater fra faglærer. Utdelte artikler og annet stoff fra aviser og fagblad.
Støttelitteratur (foreløpig):
Benjaminsen, Tor A., og Hanne Svarstad (red) (2002): Samfunnsperspektiver på miljø og utvikling. Universitetsforlaget , Oslo. (ISBN: 821500289-7)
Bing, Jon (red) (2007): Kunnskapens vilkår. Akademikernes 10-årsjubileum. Akademikerne, Oslo
Seglen, Eli (red) (2001): Vitenskap, teknologi og samfunn, Cappelen akademisk, Oslo. Pp. 385 (ISBN: 9788202196578)
Spørsmål og svar. Vitenskap og teknologi. Utgitt av Spektrum forlag i 2009. (ISBN 978-82-7822-719-0)