IRD32013 Bruker, form og funksjon (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Wenke Fossen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgemne i Bachelor i ingeniørfag:

  • industriell design
  • industriell design, Tress

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Studenten må ha bestått emnet Design intro og visuell kommunikasjon og ha levert mappe i emnene Designprosess og Designcase

Undervisningssemester

5. semester (høst). 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:

Studenten har

  • god kunnskap om produktutviklingsprosessen og designmetodikk knyttet til brukerens ergonomi og funksjonsnivå
  • god kunnskap om funksjonelle og estetiske virkemidler i detaljeringsprosessen

Ferdigheter:

Studenten kan

  • tilegne seg kunnskap om brukerens ergonomi og forskjellige funksjonsnivå og omsette det til anvendelig informasjon i designprosessen
  • utarbeide brukervennlige konsepter tilpasset brukergruppens fysikk og funksjonsnivå, satt i sammenheng med bruksområde og -intervaller
  • gjennomføre brukertester med relevante brukere og evaluering av fysisk utarbeidede designforslag (ergonomimodeller)
  • kunne vurdere konsepter i forhold til miljøbelastning
  • kunne tenke kritisk og stole på egen vuderinger

Genrell kompetanse:

Studenten kan

  • utvikle empati for brukeren og forståelse for brukerens behov og funksjonsnivå
  • forstå sin rolle som kritisk fagperson

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert med forelesninger, praktiske øvinger, brukerstudier og veiledning. Deler av emnet kan gjennomføres som gruppearbeid.

Generelle krav til studentenes deltagelse og arbeidsinnsats:

  • Det forventes at studenten møter opp og deltar aktivt ved forelesning, veiledning og gruppearbeid.
  • Det forventes at studenten er forberedt til veiledning, kan informere om fremdrift, legge fram materiale fra arbeidsprosessen og stille spørsmål til veileder. Hensikten er at studentene får mest mulig ut av veiledning for faglig utvikling.
  • Studiet er en helhetlig sammensetning av emner. Det er forventet at studenten aktivt anvender kunnskap og verktøy fra foregående emner. Hensikten er faglig progresjon, og å oppnå en helhetlig tverrfaglig tilnærming til designfaglige problemstillinger som forberedelse til yrkeslivet. 

Arbeidsomfang

Det er forventet at studentene skal jobbe ca 40 timer i uka, tilsvarende 600 timer pr semester. I emne Bruker, form og funksjon med 10 stp tilsvarer dette minst 13 timers arbeidsinnsats pr uke i ett semester, inkludert deltagelse i timeplanbelagte timer. Eksamensforberedelser kommer i tillegg.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene skal sikre god fremdrift i emnet og må leveres til oppgitte frister: 

  • Prosjektbeskrivelse samt ferdigstillelse av designfaser til gitte frister.
  • Innlevering av arbeidskrav definert i oppgaveteksten. 

Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Emnet har to deleksamener; muntlig eksaminasjon og mappevurdering

Deleksamen 1: Muntlig presentasjon (ca 30 minutter). Karakterregel: bestått/ikke bestått. Muntlig presentasjon må være bestått før kandidaten kan fremstille seg til deleksamen 2.

Deleksamen 2: Mappevurdering.  Avholdes senest 10 dager etter muntlig presentasjon.

Mappen skal inneholde all dokumentasjon fra prosjektet. Mappeelementene blir definert for hvert prosjekt og kan bestå av skisser/tegninger, skriftlig rapport, plakat/brosjyre, fysiske modeller/digitale 3D-modeller, og annet

Det settes en helhetlig, individuell karakter på mappen etter karakterregel A-F.

Det gis én samlet karakter i emnet etter karakterregel A - F. Dersom kandidaten ikke får bestått på deleksamen 2, kan denne tas på nytt. Ved ny eksamen i deleksamen 2, må det leveres nye mappeelementer.

Det vil ikke være adgang til ny prøving før neste ordinære innlevering i emnet. 

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

  • Tilley, Alvin R (2002) The measure of man and woman: human factors in design. Wiley. 
  • Annen litteratur oppgis ved kursstart.

I tillegg forventes aktiv og selvstendig litteratursøk og -bruk i emnet. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:42:11