IRD22012 Designprosess (Høst 2016–Vår 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Daniela Blauhut
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelor ingeniørfag:
- industriell design
- industriell design, Tress
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Studenten må ha bestått emnet Designteknikker og ha levert eksamensmappe i emnet Design intro og visuell kommunikasjon.
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten skal
- få innsikt i designprosesser fra ulike designdisipliner og fordype seg i produktutviklingsprosessen
- ha god kunnskap om ulike verktøy i designprosessen og brukersentrert designmetodikk
- ha kunnskap om prosjektplanlegging og - styring
- ha kunnskap om fagspesifikke informasjonskilder og om hvilke som er best egnet til å belyse ulike problemstillinger
Ferdigheter:
Studenten skal kunne
- avdekke designproblemer, planlegge og gjennomføre designprosjekter
- velge riktig designverktøy og bruke det i de enkelte prosjektfasene
- anvende kunnskap fra foregående design- og realfagsemner, f. eks. tegning, modellbygging, grafisk fremstilling av informasjon, mekaniske prinsipper osv.
- innhente, vurdere og analysere informasjon om marked, bruker og produktområde
- tenke kritisk og stole på egne vurderinger
Generell kompetanse:
Studenten skal
- forstå designerens rolle som kritisk fagperson
- forstå viktigheten av å sette brukeren i sentrum i produktutviklingen
- forstå viktigheten av godt grunnlag for beslutninger i designprosessen
- holde seg oppdatert om forskning på sitt fagfelt, og kan identifisere sammenheng mellom informasjonskildens relevans og kontekst.
Innhold
Designprosess er rettet mot bruker og marked. Emnet bygger videre på emnet Design intro og visuell kommunikasjon, og skal gi studenten videre kunnskap og kompetanse til å gjennomføre designprosjekter. Studenten skal fordype seg i designprosessen og bli introdusert for flere arbeidsverktøy som anvendes i flere praktiske øvinger. Tema for prosjekt knyttes til avdelingens satsingsområder, tverrfaglige tema fra fagområder ved andre avdelinger eller lokalt næringsliv.
Emnet har en praktisk gjennomføring av ett eller flere designprosjekter fra en problemstilling til en designmodell/prototyp, med fordypning i markedsundersøkelser, produktområde, brukeraspektet og behovsanalyse. Utviklingsprosessen har følgende faser:
- Problemidentifikasjon
- Analyse
- Konseptutvikling
- Designutvikling og detaljering
- Presentasjons- og produksjonsunderlag
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert med forelesninger, praktiske øvinger, midtveispresentasjon og veiledning, samt designprosjekt der deler av prosjektet kan gjennomføres som gruppearbeid. Gjesteforelesninger og ekskursjon ved anledning.
Det forventes at studenten møter opp og deltar aktivt ved forelesning, øving, midtveispresentasjon, veiledning og gruppearbeid.
Det forventes at studenten er forberedt til veiledning, og kan informere om fremdrift, legge fram materiale fra arbeidsprosessen og stille spørsmål. Hensikten er at studentene får mest mulig ut av veiledning for faglig utvikling.
Studiet er en helhetlig sammensetning av emner som bygger på hverandre. Det er forventet at studenten aktivt anvender kunnskap og verktøy fra foregående emner. Hensikten er faglig progresjon, og å oppnå en helhetlig tilnærming til designfaglige problemstillinger.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studentene skal jobbe ca 40 timer i uka, tilsvarende 600 timer pr semester. I emne Designprosess med 10 stp tilsvarer dette minst 6,5 timers arbeidsinnsats pr uke fordelt på to semester, inkludert deltagelse i timeplanbelagte timer. Eksamensforberedelser kommer i tillegg.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene skal sikre god fremdrift i emnet og må leveres til oppgitte frister:
- 5 øvingsoppgaver
- midtveispresentasjon
- ferdigstillelse av designfaser til gitte frister
- oppmøte og deltakelse i gruppearbeid og obligatoriske veiledningsmøter
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Emnet har to deleksamener; muntlig eksaminasjon og mappevurdering
Deleksamen 1: Individuell muntlig presentasjon (ca 30 minutter). Karakterregel: bestått/ikke bestått. Muntlig presentasjon må være bestått før kandidaten kan fremstille seg til deleksamen 2.
Deleksamen 2: Mappevurdering. Avholdes senest 10 dager etter muntlig presentasjon.
Mappen skal inneholde all dokumentasjon fra prosjektet. Mappeelementene blir definert for hvert prosjekt og kan bestå av skisser/tegninger, 3D-modeller, mock-ups /modeller, plakat/brosjyre og skriftlig rapport.
Det settes en helhetlig, individuell karakter på mappen etter karakterregel A-F.
Det gis én samlet karakter i emnet etter karakterregel A - F. Dersom kandidaten ikke får bestått på en av deleksamenene, kan den deleksamen som ble vurdert til ikke bestått, tas på nytt. Ved ny eksamen i deleksamen 2, må det leveres nye mappeelementer.
Det vil ikke være adgang til ny prøving før neste ordinære innlevering i emnet.
Evaluering av emnet
Midtveisevaluering av emnet, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer og studenter. Muntlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
- Farstad, Per (2008) Industridesign. Universitetsforlaget.
- Heufler, Gerhard (2004) Design Basics - From ideas to product. Verlag Niggli AG.
- Greenberg, S. et al. (2012) Sketching user experiences. Elsevier/Morgan Kaufmann.
- Lidwell, W., Holden, K., and Butler, J. (2010) Universal principles of design. Rockport Publishers.
- Liem, André (2004) Managing the industrial design process: a guide for studio practice. Pearson Prentice Hall.