IRI21515 Økonomi (Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Emneansvarlig:
- Sissel Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelor i innovasjon og prosjketledelse
Undervisningssemester
4. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- teorisk kunnskap i og forståelse for å utføre økonomisk analyse som aktiv deltager i en moderne organisasjon
- kunnskap om en bedrifts kostnader, inntekter og markedstilpasning, samt regnskaps- og budsjetteringssystem
- foretar økonomisk velbegrunnede valg innenfor sin egen studentbedrift
Ferdigheter
Studenten
- bidrar til å identifisere og generere nye ideer og løsningsforslag i et økonomisk perspektiv
- vurderer ideer ved hjelp av system innenfor økonomifaglige begreper
- benytter et sett metoder, teknikker, IT-verktøy og modeller for å gjennomføre oppstart og avvikling av en bedrift
- leser et enkelt regnskap og foretar ulike lønnsomhetsvurderinger
- utarbeider enkle bedrifts- og prosjektregnskap
Generell kompetanse
Studenten
- vurderer økonomisk informasjon innenfor et bedriftregnskap
- bidrar til utvikling av nye prosesser og systemer innenfor kostnader, inntekter og markedstilpasning
- formidler systemtenkning i tverrfaglig arbeid
- vurderer etiske forpliktelser ved å drive egen virksomhet - både ovenfor ansatte og samfunnet
Innhold
Emnet fokuserer på tverrfaglig og helhetlig tenkning omkring temaet innovasjon, økonomi og entreprenørskap. Prosess - systemtenkning står sentralt i innovasjon og økonomisk vekst. Studenten skal utvikle og gjennomføre en egen økonomisk analyse av en forretningsplan, gjennomføre planen og rapportere sine resultater i en sluttrapport. Studenten gis en grunnlagsforståelse om økonomiske forutsetninger ved å starte opp en studentbedrift.
- Innovasjon - produkt, økonomi og system
- Prosjektarbeid som arbeidsform
- Kostnads- og inntektsteori
- Forretningsplanbygging med følgende hovedtemaer: Ide, Marked, Budsjettering, Organisering og Finansiering
- Kapitalbehov og likviditetsplanlegging
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er prosjektbasert og krever aktiv gruppedeltagelse. Prosessen er krevende. Forelesninger, veiledning og selvstudium er sentrale undervisningsmetoder.
Emnet koordineres med emnet Studentbedrift som metode for økonomisk forståelse om kapitalbehov i en bedrift.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 2 obligatoriske gruppeoppgaver som danner grunnlag for en stuttrapport
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Gruppeeksamen med muntlig høring.
Innlevert sluttrapport fra prosjektet, innen angitt frist, og muntlig høring i gruppe.
Sluttrapport vurderes til bestått før muntlig høring. Muntlig høring karaktersettes etter karaktersystem A-F. Sensor kan stille spørsmål til gruppen som helhet og individuelt. Det gis individuell karakter.
Ved ny/utsatt eksamen må både ny sluttrapport leveres og ny muntlig høring gjennomføres.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Innen 15.06.