IRM35512 Produktutvikling 2 (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hong Wu
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelor i innovasjon og prosjektledelse.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Fullført emnet Produktutvikling eller tilsvarende
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om konseptutvikling som en sentral og integrert del av produkt- og tjenesteutviklingsprosessen
- har kunnskap om et utvalg av verktøy og metoder for utvikling av produkt- og tjenestekonsepter
- kjenner ulike måter å bruke modeller som kreativt og effektivt verktøy i konseptutviklingsprosessen
- kjenner betydningen og effekten av å framstille produkter og tjenester 3-dimensjonalt, f.eks. modellbygging 3-dimensjonalt/visualisering
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle modeller som verktøy til å beskrive og utforske produkt- og tjenestekonsepter
- kan kommunisere og visualisere sine idéer og konsepter klart og tydelig
- kan presentere og promotere sine utviklede modeller effektivt og overbevisende ovenfor publikum
Generell kompetanse
Studenten
- gjennomfører konseptutvikling som en praktisk aktivitet med en klar faglig begrunnelse
Innhold
Det legges vekt på å utvikle faglig fordypning gjennom praktisk anvendelse, ved integrering av produktutvikling.
Aktuelle tema i undervisningen:
- Produkt- og tjenesteutvikling med vekt på konseptutvikling
- Konseptgenerering
- Idéskisser
- Enkel modellbygging
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på høy grad av involvering fra studentenes side og vil veksle mellom introduksjonsforelesninger, gruppearbeid og seminar i tillegg til arbeid på verksted.
Studentene skal arbeide med utvalgte (selvvalgte eller tildelte) case i de aktuelle temaene. Det skal utvikles en modell som beskriver, utforsker og kommuniserer et produkt- eller tjenestekonsept.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det stilles krav om minimum en individuell innleveringsoppgave, som må være godkjent senest 2 uker før eksamen. Nærmere definisjon av arbeidskravene fastsettes i emnets undervisningsplan.
Eksamen
Individuell mappe og muntlig eksamen.
Eksamen består av følgende komponenter:
- Mappen består av delrapporter fra arbeidssprosess/resultater underveis og innlevering av endelig konsept/produktmodell.
- Muntlig eksamen består av en presentasjon av konsept og modell. Presentasjonen er på ca. 10 minutter fulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor.
Mappevurdering må være bestått før kandidaten kan framstille seg til muntlig eksamen. Både mappen og muntlig eksamen må være bestått for å få karakter i emnet. Det benyttes karakterskala A-F der A er beste karakter og F er "ikke bestått". Individuell muntlig eksamen kan justere karakter på mappen med inntil to karakterer.
Det gis til slutt en samlet karakter for mappen og muntlig eksamen.
Dersom kandidaten ønsker å forbedre karakteren kan ny eksamen tas ved neste ordinære eksamen. Denne eksamen omfatter både mappe og muntlig eksamen. Studenten kan da levere omarbeidet mappe og gå opp til ny muntlig eksamen.
Klageadgang: ved klage på sensur skal mappen vurderes på nytt. Ved eventuell endring av karakter, skal det arrangeres ny muntlig eksamen.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
- Håvard Bjor. (2011). Fra idé til vekst. Printed: [Oslo] : H. Bjor. ISBN: 978-82-998615-0-2, h. Pages: 236 s. : ill.
- Ulrich, K. (2012). Product design and development (5th ed.). Boston: McGraw-Hill/Irwin
- Pedersen, A.-J. (2012). Opplevelsesøkonomi: kunsten å designe opplevelser. Cappelen Damm
- Teigen, H., & Mehmetoglu, M. (c2009). Innovasjon, opplevelser og reiseliv. Bergen: Fagbokforl.
- Evt. annen litteratur oppgis ved kursstart.