IRI31015 Anvendt produktutvikling (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Hong Wu
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i innovasjon og prosjektledelse (valgfag fra høst 2017).

Valgemne for Bachelor i ingeniørfag - alle studieprogram.

Undervisningssemester

5. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:

Studenten kan se på produktutvikling og prosjektstyring som en systematisk og integrert helhetlig prosess.

Ferdigheter:

Studenten

- kan delta i en markedsorientert produktutviklingsprosess frem til ferdige konsepter og prototyper.

- kan med utgangspunkt i en ferdig utviklet produktide, gjennomføre de nødvendige prosesser for å bringe denne ut i markedet.

Generell kompetanse:

Studenten

-har forståelse av  produktutvikling som en praktisk aktivitet med en klar faglig forankring.

-kan samarbeide med veileder og oppdragsgivere om oppgaveløsningen.

Innhold

Prosjektet gjennomføres i en praktisk og reell casebasert oppgave som er definert og godkjent av høgskolen, eller en ekstern organisasjon/bedrift.

Prosjektets problemstilling og forprosjektrapport utarbeides av studenten i samarbeid med høgskolens faglærer og veileder.

Prosjektarbeidet skal gjennomføres i god dialoger og samarbeid med oppdragsgivere og kan eventuelt i sin helhet gjennomføres hos oppdragsgivere etter avtale.

Prosjektet inneholder normalt disse faser:

  • Identifisere kundebehov og produktspesifikasjon
  • Konseptgenerering, utvelgelse og testing
  • Utarbeidelse av en forretningsutviklingsbeskrivelse for en videregående prosess

Undervisnings- og læringsformer

Prosjektet tildeles studenten av høgskolen, etter en helhetlig faglig vurdering og i henhold til avtale med oppdragsgiver. Veiledning og annen kommunikasjon kan om nødvendig gjennomføres på engelsk.

Prosjektet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe, og med fordel i et tverrfaglig samarbeid.

Studenten skal arbeide selvstendig, aktivt, prosjektbasert og løsningsorientert. Studenten forventes å følge praksisinstitusjonens arbeidsrelaterte reglement og aktuelle prosedyrer / standarder, og må selv søke faglig eller praktisk veiledning når behov oppstår.

Emnet skal gi erfaring med og kunnskap om prosesser knyttet til produktutvikling og studenter med forskjellig spesialisering settes sammen i prosjektgrupper for å bidra i et tverrfaglighet i prosjektet.

Undervisningen baserer seg på høy grad av involvering fra studentenes side, og vil veksle mellom innledning fra veiledning, forelesere, bedrifts- / virksomhetsbesøk og seminar. Dersom studenter fra internasjonale samarbeidspartnere deltar i undervisningen vil den bli gjennomført på engelsk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- Forprosjektrapport på maksimalt 5 sider
- Gjennomføring av et praktisk prosjektarbeid. Skriftlig rapport på maksimalt 10 sider
- Utarbeidelse av litteraturliste i henhold til prosjektets faglige innhold, som avtales med faglærer

Arbeidskrav kan kreves levert på engelsk. Arbeidskrav må være godkjent senest 3 uker før studentene kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

  • Innlevering av bearbeidet prosjektrapport fra praktisk prosjektarbeid. Det gis en midlertidig karakter på prosjektrapporten. 

  • Individuell muntlig eksamen med presentasjon av prosjektrapporten (ca. 10 minutter).

Innholdet i rapporten vektlegges etter studentens faglige bakgrunn og framvisning av analytisk evne. Presentasjonen blir etterfulgt av spørsmål fra sensor (ca. 10 minutter).

Det gis bokstavkarakter A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Den skriftlige delen må vurderes til E eller bedre for at studentene kan gå opp til muntlig høring. Studenter som får karakter F på prosjektrapporten, har anledning til å omarbeide den.

Muntlig eksamen er justerende i forhold til karakteren på prosjektrapporten. Karakteren kan justeres en karakter opp eller ned.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter. Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Basis litteratur:

Technology Entrepreneurship, 2nd Edition

Taking Innovation to the Marketplace

Thomas N. Duening, Robert A. Hisrich, Michael A. Lechter. 2014. 'Technology Entrepreneurship, 2nd Edition - Taking Innovation to the Marketplace'

ISBN9780124202344. Release Date: 17 Nov 2014. eBook ISBN : 9780124202344

Print Book ISBN : 9780124201750.

Støttende litteratur:

Ulrich, Karl. 2004. Product design and development. 3. utg. Boston: McGraw-Hill/Irwin.

Levin, Morten og Rolfsen, Monica. 2008. Arbeid i team: Læring og utvikling i team. Bergen, Fagbokforlag

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:41:57