IRI24515 Prosjektutvikling (Høst 2015–Vår 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Sissel Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelor i innovasjon og prosjektledelse.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Anbefalt kunnskaper fra emnet Prosjektledelse 1.
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
Studenten har
- kunnskap om prosjektutvikling og fundamental forståelse for de prosesser som går forut for prosjektetablering
Ferdigheter:
Studenten
- kan utvikle,forankre og rigget et prosjekt. Samt vise nødvendige entreprenørielle og politiske ferdigheter for å kunne lede utviklingsprosessen
Generell kompetanse:
Studenten
- viser entreprenørielle holdninger som setter studenten i stand til å gripe unike muligheter, vinne tillit og support for aktivitetsutvikling, finansiering og rigging/ utviking av et prosjekt
Innhold
- Entreprenørielle ferdigheter
- Historiske prosjekteksempler
- Adaptive prosjektformer
- Forankring
- Politiske prosesser
- Finansiering
- Aktivitetsutvikling
- Rigging av prosjekter
- Prosjektutvikling av konkret prosjekt
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen baserer seg på en stor grad av studentaktivitet, og vil veksle mellom introduksjonforelesninger, gruppearbeid og seminar.
Øvings- og eksamensarbeidet består av prosjektutvikling for eksterne/interne partnere og vil bestå av utvikling av prosjektplan og søknadsdokumenter til aktuell bidragsytere som Norges forskningsråd, Innovasjon Norge, Interreg etc.
Studenten kan bli tildelt prosjektutviklingsoppdrag for eksterne samarbeidspartnere, hvor deltagelse utenfor skolen er påkrevet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Oppmøte og deltagelse i interne og eksterne oppdrag
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Prosjektoppgave med muntlig gruppeeksamen
1. Prosjektoppgave: Prosjektutviklingsrapport med tilhørende planverk.
2. Muntlig gruppeeksamen
Muntlig gruppehøring, 20 minutter presentasjon og 10 minutter spørsmål fra sensor om prosjektutviklingsrapporten.
Karakter gis etter en samlet vurdering med karakterskala A-F der A er beste karakter og F er ikke bestått. Det kan gis individuell karakter til de enkelte studentene i gruppen.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Harald Westerhagen (2010), Prosjektarbeid, utvikling og endringskompetanse, Gyldendal forlag.
Skattum & Hatting (2005), Veien til prosjektsuksess, Norsk forening for prosjektledelse.
Barringer & Ireland (2006), Entrepreneurship -successfully launching new ventures. Pearson/Prentice Hall