IRF05015 Teknologi og samfunn (Høst 2015–Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning.

Undervisningssemester

Undervisning i 1 og 2 semester (Høst og vår semesteret)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:

  • Kandidaten har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering
  • Kandidaten har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeidslivet fungerer.
  • Kandidaten har kjennskap til lover og forskrifter, hvordan disse utvikles og brukes.
  • Kandidaten har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk.
  • Kandidaten har kunnskap om teknologi som grunnlag for samfunnsengasjement og samspillet mellom teknologi, samfunn, økonomi og miljø.

Ferdigheter:

  • Kandidaten kan vurdere og diskutere, muntlig og skriftlig, enkle teknologiske produkter og deres konsekvenser for samfunn og miljø.
  • Kandidaten kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv, samt den betydning globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, næringsog samfunnsutvikling.
  • Kandidaten kan gjøre greie for prinsipper for samfunnsvitenskapelig tenking.
  • Kandidaten kan bruke etiske prinsipper i sine vurderinger og valg.


Generell kompetanse:

  • Kandidaten forstår betydningen av ikke tekniske ferdigheter i sitt arbeid med teknologiske løsninger.
  • Kandidaten forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.
  • Kandidaten forstår betydningen av samarbeid og tverrfaglighet

Innhold

  • Sentrale elementer av teknologiens utviklingshistorie og teknologien som katalysator for samfunns- og miljøutvikling
  • Norsk industri og næringsliv fra 1800-tallet til i dag, regionalisering og globalisering
  • Sentrale lover og spilleregler i arbeidslivet
  • Samfunnsvitenskapelig tenkemåte, etikk og normer
  • Innovasjon og kreativitet i teknologiutvikling
  • Demokrati og prosesser i næringsliv og offentlig forvaltning

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises gjennom forelesninger, øvingsoppgaver og prosjektarbeid, individuelt og gruppevis, ekskursjoner og demonstrasjoner. Det tilrettelegges for besøk ved lokale bedrifter, museer og institusjoner som ledd i undervisningen.

Undervisningen er obligatorisk (se pkt Arbeidskrav nedenfor). Læremidler utdeles i kopi i sammenheng med undervisningen. Elektronisk læringsplattform vil også bli benyttet.

Arbeidsomfang

Emnet har et arbeidsomfang tilsvarende 1 0% av et helt studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltakelse i to prosjekter med rapportering, hvorav minst ett skal være tverrfaglig
  • Fire individuelle innleverte oppgaver
  • Deltakelse i minst 70 % av undervisningen

Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig eksamen (4 timer)

  • Tillatte hjelpemidler: Godkjent Norsk-engelsk/engelsk-norsk ordbok

Det gis karakter etter karakterskala A - F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.

Kontinuasjonseksamen etter vårsemesteret avholdes i august.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Moen, Eli (2004): Gründertid i Østfold, Fremveksten av en industriregion 1860-1920, Borgarsyssel museums årbok nr. 7. (ISBN 82-992664-8-4)

Karlsen, Terje (2009): Kommunikasjon - målstyrt samarbeid og informasjon, Gyldendal, Oslo, (ISBN 978-82-05-3420-8), utvalgte emner/kapitler

Kompendier og forelesningsnotater fra faglærer. Utdelte artikler og annet stoff fra aviser og fagblad.

Støttelitteratur (foreløpig):
Benjaminsen, Tor A., og Hanne Svarstad (red) (2002):  Samfunnsperspektiver på miljø og utvikling.  Universitetsforlaget , Oslo. (ISBN:  821500289-7)

Bing, Jon (red) (2007): Kunnskapens vilkår.  Akademikernes 10-årsjubileum.  Akademikerne, Oslo

Seglen, Eli (red) (2001): Vitenskap, teknologi og samfunn, Cappelen akademisk, Oslo. Pp. 385 (ISBN: 9788202196578)

Spørsmål og svar. Vitenskap og teknologi. Utgitt av Spektrum forlag i 2009. (ISBN 978-82-7822-719-0)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:41:54