IRF04015 Kommunikasjon og norsk (Høst 2015–Vår 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Hild Gjertrud Haaheim
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning
Undervisningssemester
1 og 2 semester, (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper:
- Kandidaten har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes
som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker. - Kandidaten har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i
kommunikasjonsprosesser. - Kandidaten kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i
språkutvikling. - Kandidaten har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres
viktigste særtrekk. - Kandidaten har kunnskap i engelsk relatert til teknologi.
Ferdigheter:
- Kandidater kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå ofg form på det som
skal formidles i forhold til mottaker og situasjon. - Kandidaten kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og
tekstsammenbinding. - Kandidaten kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt , både på norsk og engelsk, i ulike
funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør. - Kandidaten kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige
presentasjoner både på norsk og engelsk. - Kandidaten kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa,
saksframstilling og argumentasjon.
Generell kompetanse:
- Kandidaten kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og
prosjektdokumenter. - Kandidaten kan kommunisere effektivt i grupper.
- Kandidaten kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
- Kandidaten kan innhente informasjon fra ulike kilder, angi kilder og bruke dem kritisk i
egne arbeider. - Kandidaten kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike
medier.
Innhold
Studentene vil få innføring i følgende tema:
- Kommunikasjonsprosesser og språket som verktøy
- Mål og mottakeranalyse.
- Skriftlig og muntlig framstilling på norsk og engelsk
- Sjangere i sakprosa og skjønnlitteratur, bokmål og nynorsk
- Informasjonsinnhenting og kildebruk
- Samarbeid, møtevirksomhet og prosjektdokumentasjon
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen organiseres i form av forelesninger, prosjektarbeid, gruppearbeid og selvstendig arbeid.
Arbeidsomfang
Emnet har et arbeidsomfang tilsvarende 25 % av et helt studieår.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltakelse i to prosjekter med rapportering, hvorav minst ett skal være tverrfaglig.
- Seks innleverte oppgaver. Minst én skal skrives på engelsk og minst fem skal skrives på norsk.
- To muntlige fremføringer, en på norsk og en på engelsk.
- Deltakelse i minst 70 % av undervisningen
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig eksamen (5 timer)
- Tillatte hjelpemidler: Norsk ordbok. Engelsk ordbok.
Det gis karakter etter karakterskala A - F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen etter vårsemesteret avholdes i august.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Karlsen, Terje (red.) (2005): Kommunikasjon. Målstyrt samarbeid og informasjon. Oslo. Gyldendal norsk forlag.
Sist oppdatert 05.05.15. Det tas forbehold om ev. endringer.