IRI23013 Organisasjonsutvikling (Høst 2014–Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Gunnar Andersson
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk i Bachelor i innovasjon og prosjektledelse.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen

Undervisningssemester

3. og 4. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:
Studenten

  • har kunnskap om organisasjonsutvikling som tilrettelagte og ledede læringsprosesser i organisasjoner

Ferdighet:
Studenten

  • kan gjennomføre arbeidsformer del av organisasjonsutvikling

Generell kompetanse:
Studenten

  • forstår organisasjonsutvikling som en praktisk aktivitet med en klar faglig begrunnelse

Innhold

Emnet fokuserer på organisasjonsutvikling som tilrettelagte og ledete læringsprosesser i organisasjoner.

Første del retter fokus mot modellering av OU-prosesser, medvirkning, læring, og samspillet mellom organisasjonen og eksterne aktører.  

Andre del utvikler innsikt i praktiske arbeidsformer som ofte benyttes i medvirkningsbaserte endringsprosesser.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen baserer seg på en stor grad av studentaktivitet, og vil veksle mellom introduksjonsforelesninger, gruppearbeid og seminar.

Prosjektarbeidet består av organisasjonsanalyse og planlegging av utviklingsarbeid.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Rapport fra organisasjonsanalyse og planlegging av utviklingsarbeid

Eksamen

Mappeeksamen og individuell muntlig høring:
Deleksamen 1 høst (50%): Mappe med 4 innleveringer.

Det benyttes karakterregel Bestått / Ikke bestått.
Ved ny eksamen eller utsatt eksamen må alle deler leveres på nytt. Dette i samråd med faglærer.

Deleksamen 2 vår (50%): Individuell muntlig eksamen med presentasjon (ca. 15. minutter) av prosjektrapporten, etterfulgt av spørsmål fra sensor (ca. 10 minutter)

Det gis bokstavkarakter A til F, hvor A er beste karakter og F er "ikke bestått".

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert våren 2014. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Litteratur:

Argyris, C., & Schon, D. A. (1996). Organizational learning II?: theory, method and practice. Reading, Mass?; Wokingham: Addison-Wesley.

Deming, W. (2000). Out of the crisis (1st MIT Press ed.). Cambridge Mass.: MIT Press.

Jacobsen, D. I. 1959-, & Thorsvik, J. 1951-. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer. Bergen: Fagbokforl.

Levin & Klev. (2002). Forandring som praksis. Oslo: Fagbokforlaget.

Senge, P. M. (2006). The fifth discipline?: the art and practice of the learning organization (Vol. Rev. and updat). New York: Doubleday/Currency.

Kompendier og artikler tilkommer.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:40:48