IRI10014 Innovasjonsteknikk (Høst 2014–Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Frode Ramstad Johansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk for Bachelor i innovasjon og prosjektledelse.
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap:
Studenten har
- forståelse av innovasjon og kontinuerlig forbedring for effektiv verdiskaping i bedrifter og virksomheter
- innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon
Ferdighetsmål:
Studenten
- benytter et sett metoder, teknikker og modeller for å analysere innovasjons- og utviklingsprosjekter
- løser innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte
- kan nå felles mål gjennom teamarbeid
Generell kompetanse:
Studenten
- har forståelse for interessentenes medvirkning i utviklingsprosessen for å oppnå bærekraftige resultater
Innhold
Et praktisk utviklingsarbeid, i grupper, organisert som prosjekt i en samarbeidsbedrift/-prosjekt eller virksomhet. Det legges vekt på systematiske og effektive arbeidsmetoder i prosjektarbeidet. Prosjektoppgaven består i å undersøke muligheten for å forbedre utviklingsfunksjonen i bedriften. Oppgaven er begrenset til analysedelen av utviklingsprosessen.
Gruppene analyserer utviklingsfunksjonen gjennom metoder og teknikker fra teoriundervisningen. Arbeidet skal resultere i en analyserapport som inneholder en diagnose av utviklingsfunksjonen og forslag til forbedringer. I prosjektet legges det vekt på å innarbeide god dokumentasjonspraksis gjennom bruk av bibliotektjenester og IT-plattform som verktøy i prosjektarbeidet.
De viktigste elementene i emnet er:
- Verdiskaping og bedriftsutvikling
- Modeller i innovasjonsutviklings- og prosjektarbeid
- Uviklingsprosessen i UNIC-manual
- Analyseredskap
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen organiseres i blokker, og er basert på prinsippet «learning by doing». Forelesninger blir kombinert med selvstudier og praktisk prosjektarbeid organisert i en samarbeidsbedrift, med analyse av utviklingsfunksjonen og planlegging av utviklingsarbeid i samarbeidsbedriften.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Deltagelse i praktisk prosjektarbeid i en samarbeidsbedrift / -virksomhet og 4 oppgaver knyttet til dette.
- Analyserapport med presentasjon, knyttet til prosjektarbeid, gruppearbeid.
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskravene må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen.
Skriftlig presentasjon som individuell hjemmeoppgave over tre dager. Maksimalt 10 sider. Alle hjelpemidler er tillatt. Oppgaven utleveres etter at arbeidskrav er godkjent (se Arbeidskrav).
Skriftlig eksamen vurderes etter karakterskala A-F der A er beste karakter og F er Ikke bestått
Kandidater som ønsker å forbedre karakter eller fått karakter ikke bestått, må levere ny analyserapport.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert våren 2012. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Morris, L. (2006). Permanent innovation?: the definitive guide to the principles, strategies, and methods of successful innovators. Walnut Creek Calif.: Innovation Academy.
Ulrich, K. (2004). Product design and development (3rd ed.). Boston: McGraw-Hill/Irwin. (alle utgaver kan brukes)
Liker, J. K. (2004). The Toyota way?: 14 management principles from the world's greatest manufacturer. New York: McGraw-Hill.
Aasen, T. M. B. 1961-, & Amundsen, O. 1966-. (2011). Innovasjon som kollektiv prestasjon. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kompendium:
UNIC-GRUPPEN Lars Kirkegård - Diagnose på udviklingsfunktionen. - UNIC-notat 2, Bedriftsøkonomens forlag