IRBIO37613 Bacheloroppgave med vitenskapsteori og metode (Høst 2014–Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Emneansvarlig:
- Trine Eker Christoffersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelor i bioingeniørfag.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i alle emner fra 2. studieår.
Undervisningssemester
5. og 6. semester.
Tema A: Forskningsmetode vil bli undervist som et fellestema med helse- og sosialfagene i 5. semester (høst)
Tema B: Bachelorprosjekt i 6. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Tema A: Vitenskapsteori og metode
Kunnskaper:
Studenten har
- kjennskap til vitenskapsteori og metode
- noe kjennskap til andre yrkesgrupper
- øvelse i å lese og vurdere vitenskapelige artikler
Ferdigheter:
Studenten
- har øvelse i å lese og vurdere vitenskapelige artikler
- kan dra nytte av publiserte forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
- kan identifisere etiske dilemmaer
Generell kompetanse:
Studenten er bevisst sine faglige handlinger
Tema B: Bachelorprosjekt
Kunnskaper:
Studenten kan gjøre rede for hvordan et prosjektarbeid bør planlegges, gjennomføres, dokumenteres og presenteres
Ferdigheter:
Studenten kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og presentere prosjektarbeid
Generell kompetanse:
Studenten kan presentere bioingeniørfaget skriftlig, muntlig og ved hjelp av en vitenskapelig poster
Innhold
Innhold/oppbygging:
Tema A: Forskningsmetode (25 % belastning av emnet)
Forskningsprosessen, vitenskapsteori, etikk, design og validitet, datainnsamling, bearbeiding av data, litteratursøk.
Tema B: Bachelorprosjekt (75 % belastning av emnet)
Tema for prosjektet skal være relevant for utdanningen og yrket, og fortrinnsvis være knyttet til medisinske laboratorieemner.
Undervisnings- og læringsformer
Tema A: Forskningsmetode
Tverrfaglige forelesninger, egenstudier, gruppearbeid, seminar med veiledning og muntlig fremlegg i seminargruppe.
Tema B: Bachelorprosjekt
Prosjektarbeid i gruppe. Resultat skal dokumenteres skriftlig enten i form av en prosjektrapport eller i form av en vitenskapelig artikkel.
Tema for oppgaven og veiledere tildeles av emneansvarlig.
Veiledning med skolens veileder skal avtales og nødvendig veiledningsgrunnlag skal leveres i forkant.
For studenter som ønsker å gjennomføre bacheloroppgaven i utlandet kan bachelorprosjektet gjennomføres i mindre gruppe eller individuelt.
Praksis
Tema B: Bachelorprosjekt
Praksis vil variere i innhold og omfang avhengig av tema for prosjektet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Tema A: Forskningsmetode
- Deltakelse i fagspesifikk gruppe og presentasjonsseminar
Eventuell manglende deltakelse medfører krav om innlevering av en individuell artikkelvurdering på inntil 2000 ord.
Tema B: Bachelorprosjekt
- Prosjektbeskrivelse som inneholder bachelorprosjektets problemstilling.
- Tillaging av en vitenskapelig poster.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Tema A: Fremlegg på seminar vurderes som beståttt/ ikke bestått. Det gis en samlet karakter for gruppen.
Ved manglende deltakelse på seminar vurderes individuell oppgave til bestått/ikke bestått.
Tema B: Vurderingen består av to deleksamener som vurderes uavhengig av hverandre.
Deleksamen 1
Innlevering av skriftlig prosjektrapport eller vitenskapelig artikkel. Prosjektrapport/artikkel skal leveres som gruppearbeid, se pkt Organisering og læringsformer, tema B - Bachelorprosjekt. Det gis nærmere retningslinjer for innleveringen.
Vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått. Det gis en samlet karakter for gruppen.
Deleksamen 2
Muntlig presentasjon av prosjektet
Muntlig presentasjon på ca. 20 minutter + tid til spørsmål. Det gis nærmere retningslinjer for presentasjon og krav til opponentvirksomhet.
Vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått av emneansvarlig. Det gis en samlet karakter for gruppen.
Begge deleksamener må vurderes til Bestått for å få uttelling i emnet.
Ved ikke bestått i deleksamen 1 skal ny prosjektrapport eller vitenskapeligartikkel utarbeides i henhold til sensors begrunnelse og angivelse av frist for ny innlevering.
Ved ikke bestått i deleksamen 2 må ny muntlig presentasjon avholdes etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig.
Evaluering av emnet
Tema A: Sluttevaluering med emneansvarlig.
Tema B: Underveis- og sluttevaluering med veileder.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 26.06.2013
Tema A:
1) Jacobsen, D. I (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Kristiansand: Høyskoleforlaget
Kapittel 1-3 (s. 15-82), kapittel 6-7 (s. 125-160), kapittel 10-12 (s. 211-262). Til sammen: 153 sider.
2) Greenhalgh T. (2010). How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Oxford; BMJ books. First edition.
Kapittel 1-4 (s. 1-59), kapittel 6-7 (s. 78-98), kapittel 9 (s. 116-134), kapittel 12-15 (s. 164-220). Til sammen: 152 sider.
eller
Greenhalgh T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter. Lund: Studentlitteratur.
Kapittel 1-4 (s. 23-97), kapittel 6-7 (s. 119-141), kapittel 9 (s. 161-183), kapittel 12-15 (s. 225-279). Til sammen: 172 sider.
Tema B:
I henhold til fagområde og tema for prosjektet.