IRI30013 Innføring i markedsføring (Høst 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Emneansvarlig:
- Hong Wu
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Organisering og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelor i innovasjon og prosjektledelse
Undervisningssemester
5. semester
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Modul 1: Generell markedsføring
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om hvilken betydning markedsorientering har for produktutvikling
- forstår industrielt markedsføringsarbeid, med vekt på forbrukers og næringslivets reelle markedsforhold
Ferdighet:
Studenten
- anvender aktuelle metoder i markedsføringsarbeid
Generell kompetanse:
Studenten
- forstår forholdet mellom forbruker, marked og næringsliv
Modul 2: Internasjonal markedsføring
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om markedsføringsarbeid med internasjonalt relevant perspektiv
- kombinerer kritisk og analytisk arbeid i aktuelle prosjektarbeid
Ferdigheter:
Studenten
- anvender aktuelle markedsføringsmetoder
Generell kompetanse:
Studenten
- forstår betydningen av teamarbeid
- gjennomfører prosjekt med utgangspunkt i case, selvvalgt eller tildelt
Innhold
Modul 1:
- Markedsføringen og dens omgivelser
- Det europeiske markedet og markedsføring
- Kunder og deres kjøpsadferd
- B2B Kjøpsadferd
- Markedets segmenter
- Markedets informasjon og undersøkelser
- Produktstruktur
- Produkt og dets markedsføring
- Strategisk markedsføring
- Markedsplanlegging, ledelse og oppfølging
Modul 2:
- Produktutvikling og markedstilpassing
- Internasjonal markedsføring
Undervisnings- og læringsformer
Prosjektarbeid i gruppe med oppgaver knyttet til case, hentet fra næringslivet eller definert av studenten selv. Oppgaven godkjennes av faglærer. Det legges stor vekt på teamarbeid og analytisk evne.
I modul 2 vil det bli gjennomført en intensiv undervisningsblokk i samarbeid med en utenlandsk institusjon og / eller med norsk industri med internasjonal virksomhet.
Dersom studenter eller lærere fra internasjonale samarbeidspartnere deltar i undervisningen vil den bli gjennomført på engelsk.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Modul 1:
- obligatoriske øvingsoppgaver / delprosjektrapporter
Modul 2:
- en temabasert arbeidsrapport
Alle innleveringer kan kreves på engelsk.
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Hjemmeeksamen og muntlig høring
Hjemmeeksamen: Casebasert gruppeoppgave med 3 dagers varighet som vurderes til bestått før muntlig høring.
Muntlig høring: Gruppen presententerer oppgaven - ca. 20. min. Sensor kan stille spørsmål til gruppen som helhet og individuelt - ca. 10 min.
Individuell karaktersetting etter karakterregel A til F.
Eksamen kan foregå utenom ordinær eksamensperiode.
Ved ny/utsatt eksamen kan gruppeoppgaven omarbeides etter innspill fra sensor. Ved forbedring av karakter må ny gruppeoppgave innleveres.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Litteratur/Pensum:
MIT Open courseware, selected MIT courses in 'Marketing Management'
http://ocw.mit.edu/courses/sloan-school-of-management/15-812-marketing-management-fall-2002/
http://ocw.mit.edu/courses/sloan-school-of-management/15-810-marketing-management-fall-2004/
http://ocw.mit.edu/courses/sloan-school-of-management/15-810-marketing-management-fall-2010/
http://ocw.mit.edu/courses/sloan-school-of-management/
Supplement:
Principles of Marketing by Brassington & Pettitt
http://wps.pearsoned.co.uk/ema_uk_he_brassingto_prinmark_3/
Utdelt forelesningsnotater fra internasjonale gjesteforelesere og bedriftsforelesningene