IRI10013 Innovasjonsteknikk (Høst 2013–Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Gunnar Andersson
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

 Obligatorisk for Bachelor i innovasjon og prosjektledelse.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:
Studenten har

  • forståelse av innovasjon og kontinuerlig forbedring for effektiv verdiskaping i bedrifter og virksomheter
  • innsikt i hva som fremmer og hemmer innovasjon

Ferdighetsmål:
Studenten

  • benytter et sett metoder, teknikker og modeller for å analysere innovasjons- og utviklingsprosjekter
  • løser innovasjons- og utviklingsoppgaver på en systematisk og effektiv måte
  • kan nå felles mål gjennom teamarbeid

Generell kompetanse:
Studenten

  • har forståelse for interessentenes medvirkning i utviklingsprosessen for å oppnå bærekraftige resultater

Innhold

Et praktisk utviklingsarbeid, i grupper, organisert som prosjekt i en samarbeidsbedrift/-prosjekt eller virksomhet. Det legges vekt på systematiske og effektive arbeidsmetoder i prosjektarbeidet. Prosjektoppgaven består i å undersøke muligheten for å forbedre utviklingsfunksjonen i bedriften. Oppgaven er begrenset til analysedelen av utviklingsprosessen.

Gruppene analyserer utviklingsfunksjonen gjennom metoder og teknikker fra teoriundervisningen. Arbeidet skal resultere i en analyserapport som inneholder en diagnose av utviklingsfunksjonen og forslag til forbedringer. I prosjektet legges det vekt på å innarbeide god dokumentasjonspraksis gjennom bruk av bibliotektjenester og IT-plattform  som verktøy i prosjektarbeidet.

 De viktigste elementene i emnet er:
- Verdiskaping  og bedriftsutvikling
- Modeller i innovasjonsutviklings- og prosjektarbeid
- Uviklingsprosessen i UNIC-manual
- Analyseredskap

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres i blokker, og er basert på prinsippet «learning by doing». Forelesninger blir kombinert med selvstudier og praktisk prosjektarbeid organisert i en samarbeidsbedrift, med analyse av utviklingsfunksjonen og planlegging av utviklingsarbeid i samarbeidsbedriften.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Deltagelse i praktisk prosjektarbeid i en samarbeidsbedrift / -virksomhet og fire oppgaver knyttet til dette.

Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.


Eksamen

Analyserapport og individuell muntlig eksamen
Analyserapport, utarbeidet etter avdelingens retningslinjer for skriftlige arbeider og nærmere beskrivelse av omfang, leveres til angitt frist og må vurderes til bestått før kandidaten kan fremstille seg til muntlig presentasjon, men vil ikke få gradert karakter.

Muntlig presentasjon 
Ca. 15 minutter presentasjon, etterfulgt av ca. 10 minutter med spørsmål fra sensor. Muntlig presentasjon vurderes etter karakterskala A-F der A er beste karakter og F er "ikke bestått".

Ved ikke bestått analyserapport, må omarbeidet analyserapport etter innspill fra sensor leveres før kandidaten kan fremstille seg til muntlig presentasjon.

Kandidater som ønsker å forbedre karakter eller fått karakter ikke bestått på muntlig, må levere ny analyserapport.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert våren 2012. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Morris, L. (2006). Permanent innovation?: the definitive guide to the principles, strategies, and methods of successful innovators. Walnut Creek  Calif.: Innovation Academy.

Ulrich, K. (2004). Product design and development (3rd ed.). Boston: McGraw-Hill/Irwin. (alle utgaver kan brukes)

Liker, J. K. (2004). The Toyota way?: 14 management principles from the world's greatest manufacturer. New York: McGraw-Hill.

Kompendium:

UNIC-GRUPPEN  Lars Kirkegård - Diagnose på udviklingsfunktionen.  - UNIC-notat 2, Bedriftsøkonomens forlag

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:40:42