IRF05009 Teknologi og samfunn 4 h/uke (Høst 2013–Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
0
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Emneansvarlig:
Sven Gøran Eliassen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Forkurs for ingeniørutdanning.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap:
Studenten skal

  • forstå hvordan en teknologisk innretning fungerer og hvordan og hvorfor den har endret seg opp gjennom historien
  • kjenne til hvordan et utvalg måleinstrumenter fungerer og brukes, og hvordan de har utviklet seg
  • ha grunnlagskunnskaper i kjemi for å kunne forstå kjemiens betydning for teknologi og samfunnsutvikling
  • kjenne til hvordan realfag brukes praktisk i en lokal bedrift eller institusjon
  • forstå samspillet mellom teknologi, økonomi, ressurser og miljø i samfunnsutviklingen
  • forstå betydningen av kulturforskjeller internasjonalt og globalisering i teknologi og næringsutvikling

Ferdigheter:
Studenten skal

  • kunne drøfte etikk, miljø, kultur og politikk i relasjon til teknologiutvikling og næringsliv
  • kunne beskrive hvordan en teknologisk innretning fungerer og dens utvikling
  • kunne bruke et utvalg måleinstrumenter
  • kunne gjøre greie for enkel, grunnleggende kjemi og kjemiens betydning i produkter og miljø
  • kunne gjennomføre og dokumentere systematiske målinger, for eksempel om luftforurensing, inneklima eller vannkvalitet, drøfte virkninger på helse og miljø
  • kunne gjennomføre et tverrfaglig prosjekt i form av å beregne og bygge et teknisk produkt, og vurdere materialvalg og form ut fra funksjon

Generell kompetanse:
Studenten skal tilegne seg innsikt i etiske, miljømessige, kulturelle og politiske sider ved teknologisk utvikling og næringsliv, og holdninger som medfører forståelse for samspillet mellom teknologi, miljø, individ og samfunn.

Innhold

Teknologi, nærings- og samfunnsutvikling:

  • sentrale elementer av teknologiens utviklingshistorie
  • norsk industri og næringsliv fra 1800-tallet til i dag
  • dagens næringsstruktur og utviklingstendenser
  • teknologisk og naturvitenskapelig tenking
  • samspillet teknologi, økonomi, ressurser og miljø
  • globalisering og kulturforskjeller

Ingeniørrollen og ingeniørarbeid:

  • ingeniørrollen i store og små bedrifter
  • arbeidsmetoder og krav til ikke-tekniske ferdigheter
  • samspillet teknologi, menneske og organisasjon
  • målemetoder og måleteknikk
  • utvikling av produkter/prosesser
  • innovasjon og entreprenørskap

Kjemi/Naturfag som teknologisk fundament:

  • ingeniørens behov for naturfaglige kunnskaper, med vekt på kjemi
  • grunnleggende kjemiforståelse
  • kjemi i produkter og omgivelser
  • utviklingen i kjemisk/teknisk industri

Etikk, kommunikasjon og normer:

  • samarbeidsbehov og konfliktløsing i arbeidslivet
  • etikk i forhold til arbeidsmiljø og ytre miljø
  • normer og yrkesetikk; fra etisk tanke til etisk handling
  • kommunikasjon og transaksjonsanalyse

Tverrfaglige arbeider og prosjekt:

  • ett tverrfaglig arbeid som involverer to eller flere forkursfag
  • ett tverrfaglig prosjekt knyttet opp mot et teknisk produkt og/eller en bedrift/lokale forhold

Undervisnings- og læringsformer

Emnet undervises gjennom forelesninger, øvingsoppgaver og prosjektarbeid, individuelt og gruppevis, ekskursjoner og demonstrasjoner. Det tilrettelegges for besøk ved lokale bedrifter, museer og institusjoner som ledd i undervisningen.

Undervisningen er obligatorisk (se pkt Arbeidskrav nedenfor). Læremidler utdeles i kopi i sammenheng med undervisningen. Elektronisk læringsplattform vil også bli benyttet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen. Det kreves minst 70 % registrert fremmøte til alle timeplanlagte aktiviteter.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Mappe og skriftlig individuell eksamen

  • Mappevurdering (teller 2/3) med følgende to elementer fordelt på høst- og vår-semesteret: fire innleverte individuelle arbeider (høst) og to tverrfaglige prosjekter (vår).
  • 3 timers skriftlig, individuell eksamen, som gjennomføres i vårsemesteret (teller 1/3). Ingen hjelpemidler tillatt.

Både mappevurdering og skriftlig eksamen må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Det gis en samlet helhetlig karakter etter karakterregel A - F.

Ved kontinuasjon kan studenten levere bearbeidet mappe, men må avlegge ny skriftlig eksamen.

Evaluering av emnet

Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.

Litteratur

Kompendier og forelesningsnotater fra faglærer. Utdelte artikler og annet stoff fra aviser og fagblad. Klassesett (bøker) utdelt av faglærer til utlån.

Støttelitteratur (foreløpig):
Benjaminsen, Tor A., og Hanne Svarstad (red) (2002):  Samfunnsperspektiver på miljø og utvikling.  Universitetsforlaget , Oslo. (ISBN:  821500289-7)

Bing, Jon (red) (2007): Kunnskapens vilkår.  Akademikernes 10-årsjubileum.  Akademikerne, Oslo

Borge, Trond, Berit Lundberg og Ole Aass (2001): Agenda: Samfunnslære. Cappelen, Oslo, (ISBN: 8202172888)

Seglen, Eli (red) (2001): Vitenskap, teknologi og samfunn, Cappelen akademisk, Oslo. Pp. 385 (ISBN: 9788202196578)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:40:40