IRD32013 Bruker, form og funksjon (Høst 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi
- Emneansvarlig:
- Wenke Fossen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Valgemne i Bachelor i ingeniørfag - industriell design
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Studenten må ha bestått emnet Design intro og visuell kommunikasjon og kunne vise til godkjent mappe i emnene Designprosess og Designcase.
Undervisningssemester
5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Bruker, form og funksjon er rettet mot manuelle, brukernære produkter og verktøy som brukeren interagerer med og anvender som en forlengelse av kroppen over relativt lange tidsrom i hverdag, fritid og arbeid. Emnet bygger på tidligere designemner, og emnet Bruker, form og funksjon skal gi studenten videre kunnskap og kompetanse i designprosessen, og til å optimalisere og detaljere produktet opp mot brukerens ergonomi og funksjonsnivå samt den estetiske konteksten. Hensikten er å skape brukervennlige, solide og varige produkter som ikke gir brukeren fysiske skader/slitasje/feilbelastning.
Kunnskap
Studenten skal ha
- god kunnskap om produktutviklingsprosessen og designmetodikk knyttet til brukerens behov, ergonomi og funksjonsnivå
- god kunnskap om ulik verktøy knyttet til ergonomi og verktøydesign
- god kunnskap om funksjonelle og estetiske virkemidler i detaljeringsprosessen
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- tilegne seg kunnskap om brukerens ergonomi og funksjonsnivå og omsette det til anvendelig informasjon i designprosessen
- utarbeide brukervennlige konsepter tilpasset brukergruppens fysikk og funksjonsnivå, satt i sammenheng med bruksområde og -intervaller
- gjennomføre tester og evaluering av fysisk utarbeidede designforslag (ergonomimodeller)
- optimalisere design og detaljer for gode brukeropplevelser og god ergonomi
Genrell kompetanse
Studenten skal
- utvikle empati og forståelse for brukerens behov og funksjonsnivå
- utvikle forståelse for samspillet mellom bruker og produkt
Innhold
Praktisk gjennomføring av et designprosjekt fra problemstilling til ergonomimodell og designmodell/3D-modell, med fordypning i brukerens ergonomi, bruks-/arbeidssekvens og funksjonsnivå. Utviklingsprosessen har følgende faser:
- Problemidentifikasjon
- Informasjonsinnhenting
- Analyse
- Kravspesifisering
- Ergonomi og funksjon
- Interaksjon mellom menneske og produkt
- Konseptutvikling
- Designutvikling og detaljering
- Testing
- Optimalisering av detaljer
- Modellbygging/3D-modell/produksjonsunderlag
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert med forelesninger, praktiske øvinger og veiledning, samt designprosjekt der deler av prosjektet gjennomføres som gruppearbeid. Gjesteforelesninger og ekskursjon ved anledning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene skal sikre god fremdrift i emnet og må leveres til oppgitte frister:
- prosjektplan/milepælplan, samt ferdigstillelse av designfaser til gitte frister
- oppmøte og deltakelse i gruppearbeid
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Emnet har to deleksamener; muntlig eksaminasjon og mappevurdering
Deleksamen 1: Muntlig presentasjon (ca 30 minutter). Karakterregel: bestått/ikke bestått. Muntlig presentasjon må være bestått før kandidaten kan fremstille seg til deleksamen 2.
Deleksamen 2: Mappevurdering. Avholdes senest 10 dager etter muntlig presentasjon.
Mappen skal inneholde all dokumentasjon fra prosjektet. Mappeelementene blir definert for hvert prosjekt og kan bestå av skisser/tegninger, skriftlig rapport, plakat/brosjyre, modell/3D-modell, muntlig presentasjon og annet.
Det settes en helhetlig, individuell karakter på mappen etter karakterregel A-F.
Det gis én samlet karakter i emnet etter karakterregel A - F. Dersom kandidaten ikke får bestått på deleksamen 2, kan denne tas på nytt. Ved ny eksamen i deleksamen 2, må det leveres nye mappeelementer.
Det vil ikke være adgang til ny prøving før neste ordinære innlevering i emnet.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
- Tilley, Alvin R (2002) The measure of man and woman: human factors in design. Wiley.
- Annet kan komme til før oppstart av emnet høsten 2013.
I tillegg skal studentene selv søke relevant litteratur og referere til dette i rapporten.