IRBIO37613 Bacheloroppgave med vitenskapsteori og metode (Høst 2013–Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Emneansvarlig:
- Trine Eker Christoffersen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelor i bioingeniørfag
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått eksamen i alle emner fra 2. studieår.
Undervisningssemester
Tema A: Forskningsmetode vil bli undervist som et fellestema i 5. semester (høst)
Tema B: Bachelorprosjekt i 6. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Tema A: Vitenskapsteori og metode
Kunnskaper:
Studenten
- kan gjøre rede for vitenskapsteori og metode
- har noe kjennskap til andre yrkesgrupper
- har øvelse i å lese og vurdere vitenskapelige artikler
Ferdigheter:
Studenten
- kan lese og kritisere vitenskapelige artikler og dermed dra nytte av forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
- kan identifisere etiske dilemmaer
Generell kompetanse:
Studenten
- er bevisst på sine handlinger overfor brukerne og andre yrkesutøvere
- kan dra nytte av publiserte forskningsresultater i eget arbeid
Tema B: Bachelorprosjekt
Kunnskaper:
Studenten kan gjøre rede for hvordan et prosjektarbeid bør planlegges, gjennomføres, dokumenteres og presenteres
Ferdigheter:
Studenten kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og presentere prosjektarbeid
Generell kompetanse:
Studenten kan presentere bioingeniørfaget skriftlig, muntlig og v.h.a. en vitenskapelig poster
Innhold
Innhold/oppbygging:
Tema A: Forskningsmetode (25 % belastning av emnet)
Forskningsprosessen: Vitenskapsteori, design og validitet, datainnsamling, bearbeiding av data, litteratursøk.
Etikk: Forskning i et etisk perspektiv.
Tema B: Bachelorprosjekt (75 % belastning av emnet)
Temaet for prosjektet skal være relevant for utdanningen og yrket, og fortrinnsvis være knyttet til de medisinske laboratorieemnene.
Undervisnings- og læringsformer
Tema A: Forskningsmetode
Tverrfaglig undervisning. Forelesninger. Egenstudier og gruppearbeid. Seminar med veiledning. Fremlegg i seminargruppe.
Tema B: Bachelorprosjekt
Prosjektarbeid og presentasjon av vitenskapelige data.
Prosjektarbeidet skal normalt gjennomføres i gruppe på 3-5 studenter og dokumenteres ved en skriftlig prosjektrapport eller vitenskapelig- /fagartikkel. Tema for oppgaven og veileder tildeles av emneansvarlig.
Det gis inntil 20 timer veiledning i løpet av prosjektperioden, etter avtale med veileder og innlevering av nødvendig veiledningsgrunnlag.
For studenter som ønsker å gjennomføre bacheloroppgaven i utlandet kan bachelorprosjektet gjennomføres i mindre gruppe eller individuelt.
Praksis
Tema B: Bachelorprosjekt
Praksis vil variere i innhold og omfang avhengig av tema for prosjektet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Tema A: Forskningsmetode
- Deltakelse i fagspesifikk gruppe og presentasjonsseminar
- Vurdering av to vitenskapelige artikler med henholdsvis intensivt og ekstensivt design. Artiklene må ta utgangspunkt i annen fagdisiplin enn egen. Gruppearbeidet legges frem i tverrfaglige presentasjonsseminar.
Manglende deltakelse medfører innlevering av individuelt utformet fagartikkel på maks. 2000 ord.
Tema B: Bachelorprosjekt
- Prosjektbeskrivelse som inneholder bachelorprosjektets problemstilling
- Prosjektplan
- Refleksjonsnotat der de viktigste erfaringene etter prosjektarbeidet oppsummeres
- Tillaging av en vitenskapelig poster. Posteren kan presenteres på EXPO der avdelingens bachelorprosjekter presenteres.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Vurdering i emnet består av to deleksamener.
Deleksamen 1
Innlevering av skriftlig prosjektrapport eller vitenskapelig-/fagartikkel. Prosjektrapport/artikkel skal leveres som gruppearbeid, se pkt Organisering og læringsformer, tema B - Bachelorprosjekt. Det gis nærmere retningslinjer for innleveringen.
Vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått. Det gis en samlet karakter for gruppen.
Deleksamen 2
Muntlig presentasjon av prosjektet
Muntlig presentasjon på ca. 20 minutter + tid til spørsmål. Det gis nærmere retningslinjer for presentasjon og krav til opponentvirksomhet. Muntlig presentasjon av prosjektet gjennomføres før sensur i del 1 er klar, og er således ikke avhengig av resultat fra denne.
Vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått. Det gis en samlet karakter for gruppen.
Begge deleksamener må vurderes til Bestått for å få uttelling i emnet.
Ved ikke bestått i deleksamen 1 skal ny prosjektrapport eller vitenskapelig- /fagartikkel utarbeides i henhold til sensors begrunnelse og angivelse av frist for ny innlevering.
Ved ikke bestått i deleksamen 2 må ny muntlig presentasjon avholdes etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig.
Evaluering av emnet
Tema A: Sluttevaluering med emneansvarlig.
Tema B: Underveis- og sluttevaluering med veileder.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 26.06.2013
Tema A:
1) Jacobsen, D. I (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Kristiansand: Høyskoleforlaget
Kapittel 1-3 (s. 15-82), kapittel 6-7 (s. 125-160), kapittel 10-12 (s. 211-262). Til sammen: 153 sider.
2) Greenhalgh T. (2010). How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Oxford; BMJ books.
Kapittel 1-4 (s. 1-60), kapittel 6-7 (s. 78-97), kapittel 9 (s. 113-131), kapittel 12-15 (s. 163-207). Til sammen: 140 sider.
eller
Greenhalgh T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter. Lund: Studentlitteratur.
Kapittel 1-4 (s. 23-97), kapittel 6-7 (s. 119-141), kapittel 9 (s. 161-183), kapittel 12-15 (s. 225-279). Til sammen: 172 sider.
Tema B:
I henhold til fagområde og tema for prosjektet.