IRBIO37613 Bacheloroppgave med vitenskapsteori og metode (Høst 2013–Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Emneansvarlig:
Trine Eker Christoffersen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelor i bioingeniørfag

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått eksamen i alle emner fra 2. studieår.

Undervisningssemester

Tema A: Forskningsmetode vil bli undervist som et fellestema i 5. semester (høst)
Tema B: Bachelorprosjekt i 6. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Tema A: Vitenskapsteori og metode

Kunnskaper:
Studenten

  • kan gjøre rede for vitenskapsteori og metode
  • har noe kjennskap til andre yrkesgrupper 
  • har øvelse i å lese og vurdere vitenskapelige artikler

Ferdigheter:
Studenten

  • kan lese og kritisere vitenskapelige artikler og dermed dra nytte av forskningsresultater i sin yrkesutøvelse
  • kan identifisere etiske dilemmaer

Generell kompetanse:
Studenten

  • er bevisst på sine handlinger overfor brukerne og andre yrkesutøvere 
  • kan dra nytte av publiserte forskningsresultater i eget arbeid

Tema B: Bachelorprosjekt

Kunnskaper:
Studenten kan gjøre rede for hvordan et prosjektarbeid bør planlegges, gjennomføres, dokumenteres og presenteres

Ferdigheter:
Studenten kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og presentere prosjektarbeid

Generell kompetanse:
Studenten kan presentere bioingeniørfaget skriftlig, muntlig og v.h.a. en vitenskapelig poster

Innhold

Innhold/oppbygging:

Tema A: Forskningsmetode (25 % belastning av emnet)

Forskningsprosessen: Vitenskapsteori, design og validitet, datainnsamling, bearbeiding av data, litteratursøk.

Etikk: Forskning i et etisk perspektiv.

Tema B: Bachelorprosjekt (75 % belastning av emnet)

Temaet for prosjektet skal være relevant for utdanningen og yrket, og fortrinnsvis være knyttet til de medisinske laboratorieemnene.

Undervisnings- og læringsformer

Tema A: Forskningsmetode
Tverrfaglig undervisning. Forelesninger. Egenstudier og gruppearbeid. Seminar med veiledning. Fremlegg i seminargruppe.

Tema B: Bachelorprosjekt
Prosjektarbeid og presentasjon av vitenskapelige data.

Prosjektarbeidet skal normalt gjennomføres i gruppe på 3-5 studenter og dokumenteres ved en skriftlig prosjektrapport eller vitenskapelig- /fagartikkel. Tema for oppgaven og veileder tildeles av emneansvarlig.

Det gis inntil 20 timer veiledning i løpet av prosjektperioden, etter avtale med veileder og innlevering av nødvendig veiledningsgrunnlag.

For studenter som ønsker å gjennomføre bacheloroppgaven i utlandet kan bachelorprosjektet gjennomføres i mindre gruppe eller individuelt.

Praksis

Tema B: Bachelorprosjekt
Praksis vil variere i innhold og omfang avhengig av tema for prosjektet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Tema A: Forskningsmetode

  • Deltakelse i fagspesifikk gruppe og presentasjonsseminar
  • Vurdering av to vitenskapelige artikler med henholdsvis intensivt og ekstensivt design. Artiklene må ta utgangspunkt i annen fagdisiplin enn egen. Gruppearbeidet legges frem i tverrfaglige presentasjonsseminar.

Manglende deltakelse medfører innlevering av individuelt utformet fagartikkel på maks. 2000 ord.

Tema B: Bachelorprosjekt

  • Prosjektbeskrivelse som inneholder bachelorprosjektets problemstilling
  • Prosjektplan
  • Refleksjonsnotat der de viktigste erfaringene etter prosjektarbeidet oppsummeres
  • Tillaging av en vitenskapelig poster. Posteren kan presenteres på EXPO der avdelingens bachelorprosjekter presenteres.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Vurdering i emnet består av to deleksamener.

Deleksamen 1
Innlevering av skriftlig prosjektrapport eller vitenskapelig-/fagartikkel.
Prosjektrapport/artikkel skal leveres som gruppearbeid, se pkt Organisering og læringsformer, tema B - Bachelorprosjekt. Det gis nærmere retningslinjer for innleveringen.
Vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått. Det gis en samlet karakter for gruppen. 

Deleksamen 2
Muntlig presentasjon av prosjektet
Muntlig presentasjon på ca. 20 minutter + tid til spørsmål. Det gis nærmere retningslinjer for presentasjon og krav til opponentvirksomhet. Muntlig presentasjon av prosjektet gjennomføres før sensur i del 1 er klar, og er således ikke avhengig av resultat fra denne.
Vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått. Det gis en samlet karakter for gruppen.

Begge deleksamener må vurderes til Bestått for å få uttelling i emnet.

Ved ikke bestått i deleksamen 1 skal ny prosjektrapport eller vitenskapelig- /fagartikkel utarbeides i henhold til sensors begrunnelse og angivelse av frist for ny innlevering.

Ved ikke bestått i deleksamen 2 må ny muntlig presentasjon avholdes etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig.

Evaluering av emnet

Tema A: Sluttevaluering med emneansvarlig.

Tema B: Underveis- og sluttevaluering med veileder.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 26.06.2013

Tema A:

1) Jacobsen, D. I (2010). Forståelse, beskrivelse og forklaring. Innføring i metode for helse- og sosialfagene. Kristiansand: Høyskoleforlaget

Kapittel 1-3 (s. 15-82), kapittel 6-7 (s. 125-160), kapittel 10-12 (s. 211-262). Til sammen: 153 sider.

2) Greenhalgh T. (2010). How to read a paper: the basics of evidence-based medicine. Oxford; BMJ books.

Kapittel 1-4 (s. 1-60), kapittel 6-7 (s. 78-97), kapittel 9 (s. 113-131), kapittel 12-15 (s. 163-207). Til sammen: 140 sider. 

eller

Greenhalgh T. (2012). Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter.  Lund: Studentlitteratur.

Kapittel 1-4 (s. 23-97), kapittel 6-7 (s. 119-141), kapittel 9 (s. 161-183), kapittel 12-15 (s. 225-279). Til sammen: 172 sider.

 

Tema B:
I henhold til fagområde og tema for prosjektet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:40:36