IRB22512 Statistikk og materiallære (Høst 2013–Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for ingeniørfag
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Geir Flote
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk i Bachelor i ingeniørfag - bygg.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
For statistikk-delen anbefales bestått eksamen i emnet Matematikk 1 (10 studiepoeng) eller tilsvarende.
For materiallære-delen anbefales bestått eksamen i emnene Bygningsfysikk og Statikk og fasthetslære eller tilsvarende.
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
STATISTIKK:
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare sannsynlighetsbegrepet
- gjøre rede for sentrale fordelinger og deres egenskaper
- gjøre rede for bruk og valg av statistiske metoder for analyse av data
- vurdere påliteligheten i testkonklusjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- bearbeide og presentere data
- anvende Excel som statistisk beregningsverktøy
Generell kompetanse
Studenten kan:
- vurdere påliteligheten i konklusjoner som er basert på valg av statistiske metoder og deres resultater.
MATERIALLÆRE:
Kunnskap
Studenten kjenner:
- grunnleggende mekaniske egenskaper for framstilling av betong og delmaterialenes innvirkning på betongens egenskaper
- grunnleggende mekaniske egenskaper for stål/aluminium og plast og kompositter
- produksjonsmetoder for de ulike materialene
- bruksområder for de ulike materialene og materialenes styrker og svakheter
- øvrige karakteristiske egenskaper for de ulike materialene
Ferdigheter
Studenten kan:
- skille mellom ulike typer fasthetsegenskaper for ulike typer av betong, stål/aluminium og plast/kompositter
- bruke relevant programvare for å lage en betongresept ut fra gitte materialkrav
- støpe en betongprøve og måle materialets fasthetsegenskaper
- anvende de ulike standardene som finnes for det enkelte materialet
Generell kompetanse
Studenten:
- har i løpet av emnet opparbeidet seg kunnskap og holdninger slik at de kan foreta riktige og sikre beslutninger i forhold til valg av materialer til ulike konstruksjoner.
- kan planlegge miljøvennlig og sette planleggingen i et livsløpsperspektiv
- kan bidra med faglige innspill i tverrfaglige team
Innhold
STATISTIKK:
Følgende tema vil bli belyst:
- beskrivende statistikk
- sannsynlighetsregning
- forventning, varians og kovarians
- sannsynlighetsfordelinger: binomisk, poisson og normal
- sentralgrensesetningen
- estimering og konfidensintervall
- paret og uparet t-test, F-test, enveis variansanalyse, Grubbs test
- korrelasjon og lineær regresjon
- bruk av grafisk og algebraisk lommeregner og bruk av Excel
MATERIALLÆRE:
Følgende tema vil bli belyst:
- materiallære, betong, stål, aluminium, plast og kompositter. I materiallære-delen vil omtrent halve emnet omhandle betong mens stål/aluminium og plast/kompositter vil fordeles omtrent likt i den andre halvdelen.
- materialenes grunnleggende mekaniske egenskaper
- produksjonsmetoder
- innen betong - materialprøving og testing i lab.
- miljøkonsekvenser av materialvalg og løsninger
- standarder
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, ekskursjoner og individuelt arbeid på datamaskin.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
STATISTIKK:
- Øvinger
MATERIALLÆRE:
- gjennomført labøvelse i betong
- 2 av 3 øvinger godkjent innen følgende:
oppgave i betong
oppgave i stål/aluminium
oppgave i plast/ kompositter
Nærmere definerte arbeidskrav fastsettes i emnets undervisningsplan.
Arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Eksamen
Emnet har to deleksamener som vektes 50%:
Deleksamen 1, Statistikk (høst):
3 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Tillatte hjelpemidler:
Løvås G. (2004). Statistikk for universiteter og høgskoler, to interne notater, godkjente formelsamlinger og kalkulatorer av enhver type.
Deleksamen 2, Materiallære (vår):
3 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Tillatte hjelpemidler:
Utdelt lommekalkulator ellers ingen tillatte hjelpemidler. Formler vil bli oppgitt.
Begge deleksamener må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Det benyttes bokstavkarakterer A - F. Det gis en samlet karakter i emnet.
Evaluering av emnet
Løpende evaluering av undervisningen gjennom semesteret, hvor metode for evaluering avtales mellom faglærer(e) og studenter.
Skriftlig sluttevaluering av emnet.
Litteratur
Statistikk:
- Løvås G. (2004). Statistikk for universiteter og høgskoler
- to interne notater
Støttelitteratur:
- Helbæk, M. (2007) Statistikk for kjemikere, Trondheim, Tapir.
Materiallære:
Oppgis ved semesterstart